Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 17 december 2010

BÖN PÅ KNÄ

Ingen idé...

Det tog tid att skotta fram bilen idag...
Strunt i bilen! Jag tar bussen istället. Förstås.
Åt en clementin och reperade för mig själv hur jag skulle lägga upp skolavslutningen.

Kyrkan var full, i två omgångar denna morgon!
Båda rektorerna hälsade på mig och verkligen tackade för att de fick vara där...
Här i vår stad är det goda tongångar vad gäller samarbetet skola-kyrka.

Det är dyrbart för oss båda.

Så roligt att ännu en gång få "leka julevangeliet" med barnen.
Gosdjurskrubban är suverän att jobba med.
Barnen får hjälpa till att hålla figurerna och berättelsen blir levande.

- Nu ska jag låtsas att jag är en av de vise männen, sa jag och ställde jag mig på knä vid altaret, och fortsatte:
- Käre Jesus, jag kommer tomhänt... men ger dig mitt hjärta... Tack för den fria, svenska skolan, tack för lärarna och alla vuxna runt barnen... ge oss en fridfull jul...
Amen.

Respekt för vår tro och vårt kyrkorum.
Respekt för skol-lagen...
Alla nöjda.

Öppen famn

Bönen är viktig.
Jag känner inte alla er som läser min blogg, men jag ber för er... ber att Guds frid ska lysa in i ditt hjärta, genom bloggosfären...

Känner du till IHOP?
Det finns en fantastisk bönegrupp i Stockholm.
I en källarlokal, "Grunden", ber man varje måndagkväll.
- I grunden handlar det om en längtan efter Gud, att se vår stad förvandlad, säger Frida Tebus, en av ledarna.

Precis så gör vi också!
Vi är många som ber för den stad vi lever i.
Här i Karlskrona samlas vi varje tisdag 12.05 i Fredrikskyrkan och ber för olika yrkesgrupper i stan; skolor, arbetsplatser... och nämner vid namn både människor och företag.

Varför?
För att välsigna.

I tisdags bad vi för alla muslimer i Kungsmarken.
Frid med er alla.
Det är skönt att ni tar avstånd från bombdådet. Annars blir er religion kidnappad av terrorister, och det är inte bra.

Böne-hörna

I Stockholms bönegrupp kan man lägga ut sitt böneämne på Twitter och så ber gruppen för det på kvällen.
Så smart! Så gott.
Hm, hur gör man det... ?
Vi har en bönebok där man kan skriva sina tankar. Den håller jag i knät medan vi ber.
Fysisk bön.

De drömmer om ett Bönehus i huvudstaden där bön ska pågå hela veckan.
Vänner, det är inte omöjligt!

De är inspirerade av IHOP = International House Of Prayer i USA.
IHOP är en missionsorganisation i Kansas City. Där har man bett ihärdigt i tio år.
Ca tvåtusen personer tjänar Gud i bön, lovsång och utåtriktat arbete.
Lägg märke till det lilla ordet "och"...

Det hör ihop: bön och arbete.
Gudstjänst och diakoni.
Böneljuset fladdrar. En gitarr sprider varma ackord.

- Tack Gud för att Du sände Jesus till oss. Tack för att Du inte gett en nytt system för att hålla koll på oss utan för att Du ger oss hjärtats frihet...
- Tack för att Du blivit människa för vår skull, för att vi skulle kunna bli människor fullt ut...
- Gud, jag ber för Migrationsverket, de får inte utvisa fler kristna! Vi behöver dem här.
- Herre, skydda de kristna i Irak... i Palestina...

Bönerna flyter in i varandra. Det är Guds barn som samtalar med sin älskade Far, förtroligt, nära, ihop...
IHOP.

Jag tror att Gud använder muslimerna i Sverige som en väckarklocka för oss.
Vakna. Se vad du har. Uppskatta din egen tro.
Ta det på allvar. Det blir lättare att förstå varandra då.

Och jag tror att ni muslimer är här för att få lära känna Kristus. Vilken möjlighet ni har fått!
Det finns hopp.

Avslutar med ett av de starkaste orden jag vet ur Hebréerbrevet kap 1:

"KRISTUS ÄR UTSTRÅLNINGEN AV GUDS HÄRLIGHET OCH ÄR DET FULLA UTTRYCKET FÖR VAD GUD ÄR...."

På knä av tacksamhet.
Helene Sturfelt

1 kommentar: