Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 2 december 2010

BLOGG-KALAS 1 år!


"VAR HÄLSAD SKÖNA MORGONSTUND..."

Hej alla nytillkomna läsare!
Nej, det är inte julotta, det är Sydöstran som idag har en rolig julkalender där man får uttrycka:
- Inte en jul utan min.... vaddå?
Mitt svar blev:
- Inte utan min psalmbok.

Vi sjunger gärna i familjen och jag sitter vid pianot och plinkar.
Min syster har en vacker sopranstämma och svågern är Karlskronas "meste körsångare", samt maken på bas och jag alt... ack så vackert....

Blogghörnan

Just nu skulle jag vilja spela "Ja må du leva" till denna bloggsida, som fyller 1 år idag.

Den startade som resultat av förra årets skarpa islam-debatt.
Här kan jag skriva i lugn och ro, utan att bli felciterad, och vem som helst kan läsa, och kommentera, gärna under signatur (ogillar det anonyma).

Grunden för mitt skrivande är lika delar aktuella händelser och Heliga skrifter, Bibeln först, men även andra.
I en tid, där vi håller på att förlora förmågan att förstå religion över huvud taget, är det nödvändigt med platser där vi kan söka kunskap och resonera.

Jag är en andlig människa, inte "religiös" i betydelsen ett ytligt beteende.
Bönen är min andning.
Jag är döpt och konfirmerad och blev aktivt kristen i 20-årsåldern.

Vi måste få lov att erkänna vår insida, som behöver mättas med själslig mat, annars förlorar vi både mening och fotfäste.
1 års kalas

I den andra blekingetidningen BLT står det idag med fet rubrik:
- Jesus är inte välkommen.

Va´ nu då?
Tekoppen skramlade till vid frukosten.
Var är han inte välkommen?
På en utställning på biblioteket...

Då blir psalmversen sann:

"HAN TÅRAR FÄLLA SKALL SOM VI
FÖRSTÅ VÅR NÖD OCH STÅ OSS BI
MED KRAFTEN AV SIN ANDA..."

Jag måste tänka lite... Vad är det nu som händer?

Åker skidor en stund, återkommer vid 22-tiden.
Håll ut!
Eller läs några äldre inlägg, de håller fortfarande.

Helene Sturefelt

Nu har jag ringt konstnärinnan som fick sina tavlor nedplockade.
Se nästa inlägg...

2 kommentarer:

  1. Hipp,Hipp Hurra!,
    Grattis på 1 års-dagen!

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir!
    Tänk att det är så många som läser och blir glada - och provocerade också.
    Tack Eva för ditt "hipp"!
    Häpp!
    HS

    SvaraRadera