Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 25 november 2010

KOREA I DEN BRINNANDE SJÖN?

Himmel och jord skall brinna...

Nu tar jag ett djupt andetag och tänker skriva något som jag inte har bearbetat ordentligt...

På ena sidan datorn ligger tidningarna med reportage om Nord-Koreas anfall mot en Syd-koreansk ö.
På andra sidan ligger Bibeln uppslagen med Uppenbarelsebokens berättelse som den brinnande sjön.

Kan detta höra ihop?

Jag hade varit på Hemmet och haft andakt med några äldre. Vi läste från Domssöndagens texter, Uppenbarelseboken kap 20 några versar:

- Jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den och himlen och jorden flydde för honom...
Ännu en bok öppnades - livets bok. De döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar. 
... Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön.
Detta är den andra döden, den brinnande sjön.

Lite senare ikväll tog jag upp en liftare som frös ute i snöyran.
Åke hann ge sin filosofi på den korta sträckan:

- Tro mig, när Nord-korea bombar Syd-Korea, då är slutet nära! Världspolisen USA kommer rusande och ska lägga sig i.
Alla vet att Nord-korea har kärnvapen. Alla vet att det var här i denna region som USA släppte atombomben...

NEJ!

Vi fick rött ljus och jag stannade bilen.
- Nord-korea kommer att försvara sig med alla medel om USA kommer för nära! Tro mig, jag är rädd för att vi har världens undergång inom räckhåll...

Vi fick grönt ljus och körde vidare.

- Detta är den Andra Döden, den brinnande sjön, skriver Johannes i sin Uppenbarelsebok.

Napalm som brinner... berg som brinner, människor som brinner, vatten som brinner...
För prestigens skull. För rädslans skull. Stolthetens.
Men inte för Guds skull!!

Ty det här är icke påbjudet!
Att Mord-korea anfaller sin sydliga tvilling är mänsklig illvilja. Jo, en av våra tidningar kallade Nord-korea för Mord-korea...
Å andra sidan vet inte jag vad Syd-korea har gjort som retar och ställer till det.

Gränsfall

Människor längtar efter att få bli ett igen, att landet ska läkas.
Vi sätter upp hinder och gränser. Vi splittrar.
Men Gud gör tvärtom.

Jag blir alltid lite rädd när jag läser den här texten. Den har missbrukats för att kontrollera oskyldiga.
Ska man bli oskyldigt dömd? Vad är det som är uppskrivet i den där boken egentligen?

Men det står inte så. Det är en uppgörelse med all ondska och synd som leder till död.
Och det måste ju vara bra. Eller?

Varje människa får bära sina ord och handlingar och ta konsekvensen av det.
De som säger nej till andras väl, de som säger nej till Gud, de som säjer ja till sin egen maktposition - det är de som föder våldet.
De som vill styra andra och ha kontrollen är egentligen under Guds kontroll.
Det är ju det som kommer att visa sig till slut.

Jag vill inte tro att min liftare har rätt. Men det ligger ett stort allvar i det han sa...

Gud kommer till slut döda döden.
Ja, den är redan dödad, på korset, men slår vilt omkring sig i dödsryckningar.
Om jag försöker tänka mig den Yttersta Tiden, då är jag tacksam att Gud en gång för alla ska kasta döden OCH dödsriket i den brinnande sjön - och utplåna det!

Gud är helig. Gud är ren.
Enda möjligheten att kunna leva i Guds gemenskap är att be om den renheten.
Förlåtelsens renhet.

Jag tänker på allt som står uppskrivet i Livets bok. Jag vill inte dömas för alla mina gärningar...
Där måste ju finnas en "delete-funktion"... eller åtminstone ett gammaldags suddegummi som raderar synder?! Eller hur?

Johannes skrev i sitt första brev:
- ... blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd.

Inte blodet från alla som är sprängda, bomdade och dödade... utan det rena offret från Jesus då han gav sitt liv på korset.
Mördarblodet ger ingen förlåtelse, inte midvinterblotet heller.

Men Jesu försoningsblod ger den verkan att:
- Om vi bekänner våra synder så är Gud trofast och rättfärdig att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.

Bro över synda-sundet

Min liftare i bilen var lite "förfriskad".
- Jag har inte varit Guds bästa barn, sa han, men jag hoppas att det finns ett liv för mig också... och att USA lugnar sig!
- Jag ska tända ett ljus för dig imorgon, sa jag och släppte av honom. Och ett för freden.
Han dröjde sig kvar lite...
- ...  tack.

"HIMMEL OCH JORD MÅ BRINNA
HÖJDER OCH BERG FÖRSVINNA
MEN DEN SOM TROR SKALL FINNA
LÖFTENA DE STÅR KVAR."
Lewi Petrus psalm Sv Ps 254

Johannes får avsluta:

- Och jag såg en ny himmel och en ny jord.
Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer..."

Nej, det var ju det som vi eldade upp på 2010-talet.

Helene Sturefelt
- flämtande hälsningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar