Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 12 oktober 2010

STÄDGLÄDJE

Kommer strax, ska bara städa först.

Kan man verkligen känna glädje när man städar?
Javisst!
För mig är det ett sätt att umgås fysiskt med mitt hus.

När jag skakar köksmattan tänker jag på henne som vävde den.
När jag viker ihop tvätten tänker jag med tacksamhet på att jag slipper ligga på knä och skura nere vid havet.
När jag sopar upp smulorna under bordet tackar jag Gud att vi har bröd att äta, som smular i överflöd...

UllaBritt Berglund är en uppskattad präst och föreläsare i Stockholm. Hon har gett ut en underbar bok som heter "Livsglädje".
Jag citerar ur kapitelet om just Städglädje:

"Vi ställde upp och visade våra hem.
Besökaren tänkte: ni bor bra.
Slummen finns invärtes i eder."
Tomas Tranströmer

"De vardagliga sysslorna som matlagning, städning och tvätt är metaforer som hjälper oss att ordna upp vårt själsliv.
Tvättandet är en evig reningsritual. Den tål att upprepas.
Också själen behöver renoveras och rengöras.
Sopa i självet. Städa i själens hus.
Det yttre säger mycket om det inre."

Adjö

Just nu är vi i en stor omställningsfas, från storfamilj till enbart två vuxna.
Gammalt liv med sparade kartonger Måste gås igenom...
Så länge sakerna äger mig, är jag inte fri...
Alla bra-att-ha-saker får nu gå vidare till Litauenhjälpen och Pingstmissionen.

Ibland tänker jag: om allt brann upp skulle jag bara vilja rädda fotoalbumen, dagböckerna och kläderna jag sytt, resten kommer jag inte sakna.
Pilgrimslängtan efter enkelhet.

Men nu måste jag fatta beslut själv och titta på varenda sparad ljusstake... Suck!!

UllaBritt Berglund skriver:

"Hemmet är ett stycke konserverad tid. Ett hem är en värld för sig.
Det handlar om andlig heminredning. Jag hjälper människor att bebo sig själva fullt ut.
I samtalets möte hjälper jag till att ge rum för deras själar.

Om själen inte får plats i kroppen blir människan sjuk.
Hon kan sitta i sin egen soffa och längta hem... hem i inre bemärkelse.
Många perfekt klädda är utslagna i hjärtat.
Hemlösheten är stor, både i det inre och det yttre.

Om man trivs med sig själv, med sin själ och sina tankar, då kan man bo nästan var som helst.

Men om själen inte trivs i kroppen, spelar det ingen roll vart människan flyttar."

Ja, jag håller på!

UllaBritt får fortsätta:

"Vad är det som gör ett hem till ett hem?
Det är varken mängden eller kvaliteten eller ytan. Det är känslan, atmosfären. Redan på tröskeln känner jag om det finns kärlek i ett hem.

Man lever inte där tingen, kläderna och möblerna är. Man lever där hjärtat är.
Värst är de perfekta hemmen där allt är undanplockat som i en inredningskatalog.
Det är nästan kliniskt rent, inga spår efter levande varelser. Man har städat bort livet.
Vad är det man vill dölja?

Ett slarvigt hem kan vara fullkomligt. Ett perfekt hem kan vara dött."

"Låt tingen stå fram såsom klädda i skrud".
Job 38:14

Tack UllaBritt för dina ord.
Jag nyser i dammet och känner hur sinnet blir lättare för varje kartong jag bär ut.
Oj, en till - vad är det i den?
Babykläder från 60-talet.... Hjääälp!

Helene Sturefelt
HS Städservice

2 kommentarer:

  1. Atjooo!!!!

    Hjääälp....
    En strimma av ljus tändes i dammet, HS STÄDSERVICE,
    kan jag få lov att anlita dig?

    undrar Kartong - Gardrobs - och Vinds - röjare.

    SvaraRadera
  2. Visst! Jag kommer!
    Men du har väl inga lik i garderroben?
    I så fall får jag ta begravningskostymen på mig och inte städrocken, ha ha!
    HS
    = Home Service, eller
    = Hemskt Stil-lös

    SvaraRadera