Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 24 oktober 2010

LOVSÅNGSBLUES på FN-dagen

Flagg-dags

Det är den 24 oktober, FN-dagen.
- Lovad vare Herren!
Dag Hammarskjöld var ett oprövat kort när han tog över som generalsekreterare för FN 1953.
- Han har hört min bön!
Han drevs av en personlig vilja att agera snabbt. Dag Hammarskjöld menade att problem ska lösas snabbt, innan de komplicerats.
- Herren är min starkhet och min sköld, han är min förtröstan!

Det är användbart hemma i familjen, i skolan och i kyrkan.
Lös problemen snabbt! Sopa inte under mattan.
Ta tag i missförhållandet innan det har bitit sig fast och blivit ett med ditt skinn.

Vi i kyrkan är mycket duktiga på att använda problemlösning i form av syndernas bekännelser OCH förlåtelse (hörde du det lilla ordet OCH?)...
Det är fantastiskt att det finns ett sådant rengöringsmedel i form av bön.

Renande

Men vi är inte lika bra på att praktisera det i verkligheten.
Gud, hjälp oss att sopa!
Varje kyrkoarbetare får böja knä tillsammans med församlingen och be om hjälp.

Dag Hammaskjöld skriver i "VÄGMÄRKEN" en bön:

"Allsmäktige
Förlåt
mitt tvivel
min vrede
min stolthet
Böj mig
genom din nåd
Res mig
genom din stränghet.

Vi har varit på konfirmandläger. 50 härliga ungdomar med dolda talanger, blyghet, fniss, ärliga frågor och förvånade miner när de sett vår glädje i tron.
- Det är inte alls så tråkigt som jag trodde!
- Det där med Gud handlar ju om mig.
- Det känns som om jag har kommit hem, liksom...

S Hoka, lägergård

Den där muren av osäkerhet revs bit för bit.
- Lovad vare Herren!
Den kaxiga attityden hos de räddaste var som en sköld som sakta sänktes..
- Han har hört min bön!
..Och något annat blev en sköld, nämligen Guds kärlek mot det som förstör självkänslan och mänskovärdet.
- Herren är min starkhet och min sköld, han är min förtröstan!

Nere i kapellet, som är en gammal potatiskällare ("här varit knölar förut... f´låt!") samlades vi alla och sjöng en gungande härlig lovsångsblues som ett tack till Gud.
Här kan du höra den i sitt original med Bengt Johansson:
http://www.youtube.com/watch?v=CAnQP4qul1o&feature=related

Skydd

Dag Hammaskjöld hade också Gud som sin sköld. Inte många visste att han skrev ned sin tro i det tysta.
Boken "Vägmärken" är en märklig samling dikter och poesi som är djupt mystika (inte mystiska), d v s de uttrycker själens enhet med Gud, bortom alla ord och allt förnuft.

"Giv oss ett rent sinne
att vi må se Dig,
ett ödmjukt sinne
att vi må höra Dig,
ett kärlekens sinne
att vi må tjäna Dig,
ett trons sinne
att vi må leva Dig.

K G Hammar kommenterar Dags texter. Vi lever Gud och Gud är det som lever oss.
Smaka på den meningen!

En av våra konfirmander har också en poetisk böne-ådra.
Så här formulerade sig Philip Landenstad:

"Kära Gud,
visa mig ljuset.
Låt mig inte sjunka ned till bottnen som en sten, som gräver sig ned i dyn.
Du visar mig när sanden möter havet,
när ängen möts av skog.
Du visar mig stigen in i mitt liv.
Det är jag som bestämmer om mitt.
Du hjälper mig bara på traven.
Amen."
           Philip, 14 år.

Ljuset

Och jag tackar Dig, min himmelske Fader, för att Du är så god!
Tack för alla våra ungdomar. Beskydda dem mot grupptryck och oro.
Hjälp oss vuxna att finnas där vid deras sida, såsom Du finns vid vår.

Fred på jorden?
Ja, men först frid i själen.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar