Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 4 oktober 2010

EVANGELIUM i Tio Guds Bud?

Tio Guds bud - många krav...

När jag ställer frågan "Vad är det att vara kristen?" får jag ibland svaret:
- Att följa Tio Guds Bud.

Jaha, tänker jag, de är så allmängiltiga att varje människa på jorden kan tänka ut detta.
Tio Guds Bud är inte alls särskilt kristna.
De tillhör Lagen, den lag som kan vara en god hjälp för oss att leva gott tillsammans.

Tänk dig en bild där du ser Moses på ryggen.
Han står hotfull med lyftade armar och i händerna håller han lagens budtavla.
Framför honom har en man snubblat. Han har ångest i blicken och är jagad av kraven som lagen ger.
Som tur är, faller han inte handlöst.
Framför honom står Jesus och fångar honom mitt i fallet.

På bilden står Jesus så att du kan se honom i ansiktet.
Jesus håller den ena armen om den Fallne, den andra handen håller han upp mot Mose:
- Stopp, hit men inte längre!

Jesus är evangeliet. Det är Jesus som själv är Det Glada Budskapet.
Runt Mose är mörker. Runt Jesus är ljus.
Människan är mittemellan, i kampen.

Nu gör vi en vandring genom buden och ser ifall vi kan finna något evangelium i det.
Inte "du skall" utan "du får"!
Evangeliet vill befria oss från behovet att lägga skulden och synden på andra.

Jag väver in Martin Lönnebos tankar kring Frälsarkransen. Tänk dig att du går längs Vätterns strand och får meditera kring dessa ord.
Titta noga på fotona.


1. DU SKALL INGA ANDRA GUDAR HA VID SIDAN OM MIG.

Evangelium är att jag slipper själv vara Gud... Jag slipper upphöja annat till Gud...
Tiden ska inte vara min gud, inte heller den heliga effektiviteten eller pengarna eller relationerna eller...

"Gudspärlan: Vägen till Gud är universums kortaste. När du börjar, är du redan framme.
Du står inför existensens mittpunkt, Gud.
I Gud finns ingen ensamhet."


2. DU SKALL INTE MISSBRUKA HERREN DIN GUDS NAMN.

Evangelium är att jag överhuvudtaget får lov att bruka Guds namn!
För juden var det så heligt att de fick säga något helt annat istället.
De första kristna förbjöds att tala och bota i Jesu namn.
Om jag inte vågar tala till Gud, får jag vila i tystnadens närvaro.

"Tystnadspärlan manar till tystnad. När vi närmar oss det eviga är vi på en plats där orden inte behövs."


3. TÄNK PÅ VILODAGEN SÅ ATT DU HELGAR DEN.

Evangelium: Jag slipper arbeta ihjäl mig. Jag slipper stressa sönder dagen. Jag får lov att vila. Jag får lov att erkänna mina andliga behov.
Och stänga butiken i protest mot att alltid vara tillgänglig...

"Jag-pärlan: Du vandrar nu på världens längsta väg - den till dig själv.
Känn dig själv, är uppmaningen.
I mina ögon, och i andras, är jag ofta ingenting. Men i dina ögon, Gud, är jag en reflex av ditt eviga ljus."

Pärlornas böneord

4. HEDRA DIN FADER OCH MODER.

Det står inte "älska".. det står hedra.. och kraven på känslomässig förbindelse upphör.
De två viktigaste personerna i en människas liv - mamma och pappa - kan göra livet underbart, men de kan också förstöra det för lång tid.
Kanske tog de beslutet att bära fram dig till det heliga dopet en gång? Det är värt all heder!

"Din pilgrimsväg har nu fört  dig fram till Livets källa.
Här fick din själ sin skinande vita dopdräkt - tecknet för att du i tro tillhör helgonens skara.
Du är iklädd Kristi rättfärdighet.
Håll dopets klädnad ren."

Ja! Kläd mig i renaste vitt!

5. DU SKALL ICKE DRÄPA.

Evangelium är att finna befrielsen i att få lov att vörda livet i alla dess former - alltifrån att tacka Gud för maten, till att inte kasta mördande blickar...
Vi kan döda varandras självförtroende, varandras rykte, tid och ekonomi.
Vi slipper att följa grupptrycket.

"Vägen har fört dig ut i öknen, det andliga provets plats.
Förträng inte dina nederlag. Du ser hur Kristus frestas av satan, men består. Han är med dig, även i din öken."


6. DU SKALL ICKE  BEGÅ ÄKTENSKAPSBROTT.

Evangelium är att du är fri att vara trogen! Du slipper pröva allt och alla. Du behöver inte det.
Det räcker med En. Tacksam över att vara älskad.

"Den första röda kärlekspärlan påminner dig om att du inte är övergiven i livets nöd, tvivel eller trötthet och svaghet."
Hjärtats blodådror

7. DU SKALL ICKE STJÄLA.

Evangelium är att slippa ifrågasätta gränsen för "ditt och mitt". Det är att låta det vara självklart med respekt för andras egendom och rättigheter.
Men det känns som om att andra lagar gäller för de fattiga... Robin Hood vänder på det hela och tar tillbaka det som de rika stulit från de fattiga... Här riktas evangeliet på andra hållet.

Pärlornas texter kom i oordning, men det blev ännu bättre:

"Bekymmerslöshetspärlan: Din pilgrimsväg har nu fört dig upp på det heliga berget. Sätt dig där i vårens blomning. Blå är Genesarets sjö, klar är himmelskupan.
Du kan höra Kristus säga: Gör er inga bekymmer."

Kan jag leva så att de rikedomar jag har inte är stöldbegärliga? Kan mina rikedomar vara mina erfarenheter och mina relationer? Inget vaktbolag behövs framför hjärtats dörr.

Hjärtedörr

8. DU SKALL INTE BÄRA FALSKT VITTNESBÖRD MOT DIN NÄSTA.

Evangelium är att slippa snacka skit om andra. Vända på ryktesspridningen. Visa sig pålitlig i tanke, ord och handling.
Här dök den andra röda pärlan upp på vandringsleden:

"Korset säger till dig:
Dina synder är dig förlåtna. Gå i frid, välsigna allt levande, befria, försona, hela."

Här återknöt jag till det egentliga andra budet:
DU SKALL INTE GÖRA DIG NÅGON BILD ELLER BELÄTE... OCH INTE TILLBE ELLER TJÄNA DEM...

Luther tyckte ju att bildförbudet hade tjänat ut sin roll, så han strök det.
Så får man väl inte göra!
För att det inte skulle bli "Nio Guds Bud" fick han dela upp det sista i två halvor.
Vi stod nu framför skylten med de tre hemlighetspärlorna.

Det är sant att vi inte kan avbilda Gud eller fånga in Gud med våra ord. Men nå´t vill jag ändå ha...

Evangelium är att jag slipper hänga på mig smycken och amuletter som vi alltför lätt tillskriver framgång.
Jag är befriad från magi.

"Vägen till de tre hemlighetspärlorna är inte lång. Den leder till ditt hjärta.
De hemligheter du vill vårda är förbundna med din kärlek. De rymmer din stora längtan.
Ingen annan än du och Gud känner dessa hemligheter."


9. DU SKALL INTE HA BEGÄR TILL DIN NÄSTAS HUS.

Evangelium är att kunna glädjas över min medmänniskas bostad, familj och andra tillgångar.
Fri från ha-begäret.
Vi stod framför en syrenbuske. Det satt fullt med fåglar bland bladen. Pilfinkarna sjöng och tjattrade ända tills vi kom och trängde oss på...
Vilken aha-upplevelse detta blev tillsammans med Martin Lönnebos ord:

"Vägen till nattens pärla är lika lång som till dina stora sorger.
Vägen hit är lika lång som din livstid. Denna pärla är lika svart som din egen död, då när du förlorar allt.
Himmel och jord kan förgås, men inte du.
Du evigt varande, du evigt förbarmande."

Horistont-möte

10. DU SKALL INTE HA BEGÄRELSE TILL.. NÅGOT ANNAT SOM TILLHÖR DIN NÄSTA.

Lagens bud har speglat mina begär och tillkortakommanden. Jag är avslöjad i min egoism.
Buden ökar kraven på perfektion.
Om jag faller för den frestelsen, då går jag i fällan!
Problemet med Alla Religioner är just detta:
- Du måste själv uppfylla allt och därmed blidka guden, annars får du ingen nåd...

Det är just denna förbannelse - inom den fornnordiska hedendomen, inom den hinduiska karmalagen och inom andra lagreligioner, inklusive vår egen tids Jantelag - som Jesus löser upp då han fångar människan som trillar rakt i hans armar, innan Moses träffar med ett våldsamt slag...

Att vara kristen är inte att hålla tio Guds bud - det är att ramla i armarna på Jesus, utblottad på allt det egna, och ta emot hans rättfärdighet.
- Jag har inte kommit för att upphäva lagen:, säger Jesus i Matteus 5:17, utan för att uppfylla lagen!

Jesus Krisus är den Ende som kan uppfylla allt detta.
Gud är den som sveper in oss i denna rättfärdighet. Det är min frid. Det är min räddning!
Åh, vilket evangelium!

Guds svepmaskin!

Vi låter den sista pärlans ord avrunda denna spännande vandring:

"Den plats du nu har kommit till är belägen vid den Ljusets port, där tid och rum upphör.
Här är ej längre avsked, utan möte.
Här är ej längre skilsmässa, utan förening.
Här blir Gud allt, överallt."

Helene Sturefelt
- vandringsledare

2 kommentarer:

  1. Å Helene! Så underbart fint skrivet! Du har verkligen fångat ögonblicket vi hade! Tack!:)
    Kram, L.

    SvaraRadera
  2. Mycket fint och sant!! Bra tankar!

    SvaraRadera