Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 28 oktober 2010

CONNECTED


Länkade genom rötterna

Hur kan vi vara förbundna med varann?
Hur märker vi samhörigheten?

Ja, inte är det genom yttre stil eller landstillhörighet.
Sambandet mellan människor går via själen.
Ögon som vågar vila tryggt i din blick avslöjar en koppling.

Ser du kopplingen? Trädkyssen!

Stackars oss i västerlandet som stressar runt så mycket i jakt på  - ingenting.
Vi hinner inte se varann, inte lyssna, inte känna.
Ju mer tomheten gräver sin in i själen, desto mer desperata blir vi att synas... annars finns vi ju inte, säger reklamen.

Ända tills sammanbrottet kommer... eller längtan som bryter igenom med ett:
- Nu får det vara nog!

Jag har varit kristen länge. Tron fick ord under gymnasietiden. Den reducerades under universitetsstudierna, ja den kokades ned likt en rödvinssås, där det mesta dunstade bort...
Tack och lov fanns det en klick kvar i bottnen - en riktigt god klick med mycket arom!
Gud fick börja om på nytt med mig.

Allt mer anade jag hur jag vilade i en annan blick än den i spegelbilden...
Någon Såg Mig, från Landet Bortom, med en blick som har vakat över tillvaron långt innan univerum formades i Big Bangs energikoncentrat.
Den ""buljongtärningen" håller fortfarande på att spädas ut i universums rörelser.

Förbunden, connectad, i ett sammanhang från djupet av evigheten.
Mönstret är gömt i handflatans inre, i bokbladens nerver och i dina ögon...

Nyfödd

Mitt hjärta sjunger lovsång till Gud, som kommit oss nära i vår nöd, genom jungfru Marias sköte, som Jesus den lidande, som Kristus den segrande.

Om du vill, se här ett klipp från YouTube "Hillsong" - Shout to the Lord, eller på svenska Ropa till Gud (Psalm 703, en av de mest älskade nya psalmerna).
De har klippt in bitar från filmen Jesus från Nasaret:

http://www.youtube.com/watch?v=HzNsEBPB-Z8&feature=related

Vad tänker du ?
En skickligt sminkad Jesusmänniska med låtsasblod?
Javisst, men bakom det då?
Vad tänker du bortom det mänskliga försöket att skildra det omöjliga? Bortom den amerikanska sentimentaliteten?
Är det verkligen möjligt att bli berörd av Gud?

Ja! Precis som simläraren ser det lilla barnet klara av "Grodan" och sen uppmuntra vidare till "Silverfisken", så är det möjligt att komma hela vägen fram till "Frisimmet", om uttrycket tillåts!

Nöj dig inte med det lilla.
Ropa till Gud!
Du vilar redan i hans blick.
Det gäller bara att upptäcka det - för första gången, eller på nytt idag.

Från mitt hjärta, några ord från profeten JESAJA kap 53:

"Men vem trodde vad som predikades för oss?
Han sköt upp som ett rotskott ur förtorkad jord.
Han hade ingen gestalt eller fägring.

Föraktad var han och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med sjukdom.
Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor dem lade han på sig...

Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull... för att vi skulle få frid och genom hans sår bli helade."

Svarta fläderbär läker

- Dina sår, Herre, vågar jag inte se... knappt mina egna heller...
Jag lyfter blicken till Dig som hela tiden ropar på oss tillbaka - jag ser Din utsträckta hand, och jag vill vara ett redskap för Dig, idag med.

Evigt förbunden, connectad, i ett korsmärkt sammanhang som befriar, från tomheten och ångesten till närheten och glädjen.
Amen.

Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Aha...Länkade genom rötterna - ja, just det så är det ju! På det sättet har jag inte tänkt förut.
    Tack för den vinklingen.

    Vill bidra med en dikt skriven av Okänd författare.

    "Det finns bara en ras - mänskligheten.
    Det finns bara ett språk - hjärtats språk.
    Det finns bara en religion - kärlekens religion.
    Det finns bara en Gud - och han är allestädes närvarande."

    Är det verkligen möjligt att INTE bli berörd av Gud?
    Undrar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk den dag då alla inser hur nära Gud är hela tiden...
    Till dess får vi kämpa på med splittring och oförstånd...
    Hjärtansvarma hälsningar
    HS

    SvaraRadera