Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 16 oktober 2010

BJÖRN ULVAEUS hos HUMANISTERNA

Du måste finnas!

Är Björn Ulvaeus ateist?
Han som har skrivit så många underbara texter!
- Du måste finnas!
- Thank you for the music!
Hm... vem är det som Måste Finnas? Vem är det som Björn tackar för musiken...?

Jag letade fram en intervju där Christer Sturmark, Humanisternas Förbundsordförande, intervjuar Björn Ulvaeus:
http://humanisten.se/lasartikel.php?id=19

Christer frågade:
- Varför har du gått med i förbundet Humanisterna?
Björn svarade:
- När jag såg hur irrationalitet, värdekonservativ religiositet och vetenskapsfientlighet blev allt större, var det naturligt att söka mig till er.

Nu ska vi analysera det.

Syning

Irrationaliteten har tagit fart sedan vi lämnade kristendomen.
På tjugo år har den sunda kristendomen ersatts av New Age och en uppsjö av känslosamma åsikter, som är grundade i eget önsketänkande, menar jag. Det finns ingen förankring i historien eller i beprövad själavårdserfarenhet.

Den värdekonservativa religiositeten kan jag inte säga så mycket om, mer än att det finns en lika radikal "vänsterkristendom", liksom en grön "miljö-kristendom".
Att vilja bevara bestående värden kan väl inte vara ett brott?

Vetenskapsfientlighet är i mina ögon snarare en vetenskapsbroms.
Naturvetenskapen har tappat sin förankring i etiken och mänskovärdet har reducerats till en organdonator-fabrik.
Då måste vi som troende ifrågasätta vart naturvetenskapen är på väg.

Björn säger:
- Jag förnekar inte att det kan finnas något där ute, men jag tror inte ens att vi ska försöka förklara eller begripa det i så fall. Om ateism betyder att man kategoriskt förnekar Guds existens, så vill jag inte gå så långt. Jag vill hellre kalla mig "fritänkare".

Tack Björn!
Jag var nära att kasta alla mina skivor med ABBA!
En av dina mest underbara texter är ju när Kristina från Duvemåla sjunger "Du måste finnas!"
Där har du levt dig in i en troende människas djupa rop efter Gud och det berör mig djupt!

Visst finns Du!

För några somrar sedan åkte vi till Duvemåla för att lyssna på Sven-Bertil Taube.
"För-band" var kantorn i Emmaboda och hennes kompis Donald Hummel och en till. De sjöng just dessa sånger ur musikalen, på rätt plats.
De sjöng så ögonen tårades, ja de sjöng så vi grät stilla och tårarna föll i den magra , småländska jorden...
Det var ingen som brydde sig om Sven-Bertils huriga latino-låtar efter det...
Gud hade rört vid våra hjärtan.

Björn säger i intervjun:
- För 15 år sedan var jag i en religiös fas. Jag funderade mycket över dessa religiösa berättelser och varför de finns. Vilka var berättarna och varför berättade de? Kanske för att skaffa sig makt och inflytande? Otroligt bra om man inte hade soldater och en armé till förfogande.

Nej, bäste Björn, man berättade inte som en maktfaktor. De bibliska berättarna återger den fysiska historien som Guds folk Israel upplevde, där de ger ett tolkningsperspektiv hur Gud leder sitt folk genom alla tider.
Det var inte brist på soldater, det var på Guds uppdrag de talade.
Men jag tycker om det du säger om Kristina från Duvemåla:

- Jag har djup respekt för hoppet i hopplösheten.

Men Björn, då hör du mycket mer hemma i kyrkan än hos humanisterna!
De har inget hopp över huvud taget! Har inte Christer Sturmark talat om det för dig?
Eller är han också smygtroende? Lite hopp kan man väl få ha...?

Smygtroende

Kära ni båda, läs Psaltaren och läs Job! Där är fullt med bönerop i hopplösheten!
Och Gud svarar, tro mig.
Det är min erfarenhet, gång på gång.
Nej, det är inte ett önsketänkande.
Nej, det är inte en subjektiv känsla.
Guds närvaro i mitt liv är en fysisk, påtaglig mätbar faktor där människor i min omgivning har sett hur mitt liv har förändrats till det bättre.

Till sist, Björn, vad säger du om Thank you for the music?
Jag citerar ur intervjun:

- Jag tänkte att jag skulle skriva en liknande sång som John Lennons "Imagine" (tänk dig att det inte finns någon himmel, ingen religion, inget att bråka om...).
"Tack för alla sånger, ord och toner, vem behöver religioner..." (fyndigt rim!).

Men vem tackar Björn? Stickan Andersson? Agnetha Fältskog?
Eller är det ett tack rakt ut i tomma luften?
Snälla Björn, du har så rätt i att vi inte ska försöka begripa eller förklara Gud, men ditt tack har faktiskt en tydlig riktning med en tydlig mottagare: Gud själv.
Och religioner, i betydelsen "religiöst beteende" är jag gärna också utan.
Men inte utan Gud.

Du får avsluta:
- Jesus och historien om honom är en oerhört fascinerande kraft efter 2000 år! Vi vet ju inte ens om han har existerat (jo, det vet vi). Tänk att troende idag fortfarande ser Jesus som en personlig vän som de kan vända sig till när det är svårt...

Kan någon ringa Björn och säga att han är välkommen tillbaka in i den varma, levande, kristna gemenskapen?
Jag ber för dig...

Helene Sturefelt
- jag finns.
- jag tackar.

8 kommentarer:

  1. Kära Helene. Ring Björn själv vet ja.
    Dessa ögonvittnen i Bibeln är inget som helst bevis på att någon Jesus någonsin har existerat förutom i Bibel. Min vän såg en flygande elefant för några år sedan och jag blev ögonvittne till denna fantastiska händelse. Min vän dog tyvärr så jag skrev boken. Den flygande elefanten. Bevisar det då automatiskt att den flygande elefanten existerat utanför min bok bara för att jag som ögonvittne skrev en bok om den? Och tror du inte på min bok om att den flygande elefantens existens utan kräver att bevis läggs fram till dig så har även Björn Ulvaeus rätt att kräva bevis på att Jesus existerat utanför Bibeln.

    Mvh Din vän Erick

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Erick:
    Det är en barnslig jämförelse du tar, men det är tillåtet att vara barnslig...

    Vi talar om historiska platser och historiska händelser som har ändrat hela vår tideräkning.
    Med ditt resonemang får du svårt att acceptera Karl den Store, Heliga Birgitta och Gustav Vasa - för du har väl inte träffat dem, utan får lita på "ögonvittnen".

    Som själavårdare och präst vet jag också att Jesus Kristus är den ende som kan lösa från synd, skuld och ångest.
    Det kan inte din flygande elefant.
    Höj nivån lite!
    Guds kärlek till dig.
    HS

    SvaraRadera
  3. Kära Helene elefanten var bara en metafor:)

    Men var verkligen jämförelsen så barnslig?
    Du svarar inte på frågan om du tror på elefanten utan att jag behöver bevisa att den verkligen existerat.

    Att jämföra Gustav Vasas existens med Jesus tycker jag (Om du kan förlåta mig) är en klen jämförelse.

    Gustav Vasa gick varken på vattnet,botade blinda och lama genom handpåläggning eller reste sig från sin grav. Ändå finns det mera dokumentation om Vasa än om Jesus existens.

    Om Jesus kunde utföra dessa otroliga saker så skulle det finnas ganska mycket dokumenterat om honom utanför bibeln men inte ett ord.

    Att bara några få ögonvittnen till dessa mirakel var skrivkunniga har jag väldigt svårt att tro på. På den tiden liksom nu reste många skrivkunniga och lärda män och kring i världen och dokumenterade om allt möjligt.

    Finner du det inte lite underligt att alla dessa lyckades med bedriften att missa den mest fantastiska man som någonsin levt på planeten Tellus enligt Bibeln?

    Nej jag skymfar varken dig eller din tro om du tror det. Jag vill bara ha övertygande bevis innan jag tror på något.


    Med vänliga hälsningar Erick.

    SvaraRadera
  4. Helene svarar Erick:
    Vad vore en kväll utan lite teologisnack!?

    De två orden "tro på" och "existens" används bara inom naturvetenskapen när man hanterar nya teorier - de är inte meningsfulla inom teologin.
    Varför då?
    Jo, Gudsgemenskapen är just en gemenskap, en relation.
    Jämför med en vän: Du "tror inte" på Pelle eller försöker bevisa på vilket sätt Pelle "existerar" - du umgås med Pelle i en relation!

    Naturligtvis är Gustav Vasa mer dokumenterad än Jesus - det skiljer ju 1500 år...
    Jämförelsen blir felaktig.
    Det är bättre att jämför Jesus med Homeros, som var ungefär samtida. Det finns bara 4 handskrifter bevarade från Homeros, medan man funnit över 4000 handskrifter av Nya Testamentet, som alltså är oerhört väl dokumenterat.

    Den profana historieskrivaren Josefus nämner Jesus.
    Varför finns det inte fler?
    Jag ställer samma fråga som du, och tänker så här:
    a) bara för att vi inte hitat fler just nu, vet vi inte om det "finns fler" som arkeologin kan gräva fram i framtiden.
    b) Jesus som uppstånden var mycket hotfull för den tidens maktelit. De gjorde allt för att röja undan hans existens. De förföljde de kristna och de marterade lärjungarna - men ingenting hjälpte. Den kristna kärlekshandlingen fortsatte från människa till människa, och de första kristna gjorde allt för att bevara de evangelier och brev som de hade.
    Det är en mycket spännande läsning att forska i texthistorien kring NT.
    Detektivhälsningar från
    HS.

    SvaraRadera
  5. Hej hopp!

    Detta blir sista inlägget på denna tråd.

    Som du vet är de tidigaste skrifter som nämner Jesus författade ca 40 eller 50 år e.kr. Några av Paulus brev skrivna kring Ca 50-65 e.kr, och Markus evangelium från ungefär år 70 e.kr.
    Varför i hela fridens namn skrevs det nu ner så långt efteråt?
    Jo på grund av att det var berättat från mun till mun genom en massa människor. En händelse på hörsägen är inte bevisat med sanningen av historien. Om du har lekt leken "Fjädern blev till en höna" så förstår du vad jag menar. Ja jag vet att vissa ska ha "träffat" Jesus personligen. Men varför väntade dom så länge med att skriva ner dessa dessa historier? Finner inte du själv det lite märkligt?

    Så bara för att ca 4000 handskrifter är dokumenterade på hörsägen,av några få personer, är det inte bevis på att detta skulle vara sanningsenligt.

    Mvh Erick.

    SvaraRadera
  6. Helene svarar Erick:
    Jag vet inte hur gammal du är, men om du hade varit konfirmand hos mig skulle du aldrig ställt en sådan fråga.
    Att återberätta "helig tradition" är en förlorad konst för oss, vi som snart inte har något kvar i huvudet utan har allt på datorn...
    Att agera "falsk profet" var nästintill omöjligt när så många själva hade varit på plats.

    En enkel jämförelse:
    Låt oss säga att du kan barnabönen "Gud som haver". Vi antar att den ligger dig nära om hjärtat och är för dig en "helig text". Om jag då kommer och påstår att orden ska vara:
    - "Gud som haver björnen kär..."
    Då vet du att jag har fel och försöker lura dig.

    Det är ett ganska stort misstag att jämföra bevarandet av stora händelser med "viskleken".

    Återigen vill jag lyfta fram det faktum att bara för att vi inte har hittat äldre brevtexter från NT, betyder inte det att det inte finns äldre texter...
    Dokumentationen är alltså inte grundad på hörsägen utan på egna upplevelser.
    Du kämpar på bra Erick! Fortsätt studera.
    Gud älskar dig.
    HS

    SvaraRadera
  7. Min ålder är ett halvt sekel. Född i Svedala. Är ej konfirmerad, men tyvärr döpt i Svenska kyrkan. Vet en del om GT för min farfar tillhörde det folkslaget som skrev GT.


    Hörs vidare:)
    /Erick

    SvaraRadera
  8. Helene undrar:
    Vem var din farfar?

    SvaraRadera