Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 18 september 2010

VI SOM ÄLSKAR LOVSÅNG

Gud är min klippa

Man kan uttrycka sin tro på många sätt; alltifrån att hjälpa den utsatte till att sjunga bönesånger.
Det finns en facebook-sida som heter "Vi som älskar lovsång".
http://www.facebook.com/posted.php?id=86608864294&start=10&hash=2581e9128f7b0dc84e6b9590d24f08e7

Bengt Johansson är en benådad sångare, utan behov att få ljus på sig själv. Helt osentimental, nästan lite torr och mycket innerlig.
En sommar var han på EFS sommarkonferens i Timmernabben. Tältet var fullt och längtan stor, längtan efter att få uttrycka sin innersta tro till vår himmelske Fader.
Med sin elgitarr och sång ledde han oss till högre höjder... "Ropa till Gud", "Kom var mitt centrum", "Vilken vän jag fann"...

Tårarna rann, ja de strömmade i hjärtats möte med Levande Gud...
Hur kan det vara så?
Vad är det för sånger som berör mitt innersta så djupt?

Jag sträcker mig mot himlen

Det händer inte när jag sjunger med i allsång på Skansen, det händer inte när jag lyssnar på hårdrock eller dansar på dansbanan.
Men det händer när vi sjunger lovsånger... där orden är riktade direkt till Gud.

Det är en Närvaro i dessas sånger. Någon bor där. Gud själv möter!
Det går att ana den blick Jesus mötte människor med, och nu möter han mig... och dig...
När man är i början av sin tro, är det mycket generande att sjunga dessa sånger... de är för närgångna.

Lovsång kan jämföras med att kyssa sin älskade... Det är i sanning en djup omfamning... och även då kan man beröras till tårar...
Den mänskliga föreningen är en bild av föreningen med Gud.
Bara Gud är värd att hyllas på detta sätt.

Du sköljer över mig!

Och just idag vill jag av hela mitt hjärta ännu en gång ge vår Skapare all min tacksamhet och tillbedjan, för jag har blivit mormor för andra gången...!

Älskade lilla flickebarn, jag ber för dig och dina föräldrar!
Jag tackar Gud för dig och ber om beskydd och välsignelse!

"TY DU HAR SKAPAT MINA NJURAR, DU SAMMANVÄVDE MIG I MIN MODERS LIV.
JAG TACKAR DIG FÖR ATT JAG ÄR DANAD SÅ ÖVERMÅTTAN UNDERBART.
JA, UNDERBARA ÄR DINA VERK, MIN SJÄL VET DET VÄL.

BENEN I MIN KROPP VAR INTE GÖMDA FÖR DIG, NÄR JAG BEREDDES I DET FÖRDOLDA, NAR JAG BILDADES I JORDENS DJUP.

DINA ÖGON SÅG MIG, NÄR JAG ÄNNU KNAPPAST VAR FORMAD, ALLA MINA DAGAR BLEV UPPSKRIVNA I DIN BOK,
DE BLEV BESTÄMDA, FÖRRÄN NÅGON AV DEM HADE KOMMIT."
Psaltaren 139:13-16

Orden rymmer inte allt det jag känner.
Hörde en ateist säga med sitt nyfödda barn i famnen:
- Det är nästan så man blir religiös...

Stackars alla otroende som saknar ett mål för sin tacksamhet.
Det är som att inte ha något garage till bilen, eller någon ugn till kakan, eller något vatten till badkaret, eller...

Tom själ eller fyllt hjärta?

Om du vill ha mer intellektuell stimulans, kan du gå in på Kristers Blogg och läsa hans avslöjande av Leopards Bokförlag, som gynnar ateister, islam och Israel-hatare... i god politisk korrekthet...

Annars tänker jag fortsätta lovsjunga hela dan!
Egentligen är varje andetag för mig en lovsång - jag andas in Guds kärlek, och andas ut mitt ego.

"Endast i din vilja min frihet är", det är den trosbekännelse som bär mig.

"DU OMSLUTER MIG PÅ ALLA SIDOR
OCH HÅLLER MIG I DIN HAND.
EN SÅDAN KUNSKAP ÄR MIG ALLTFÖR HÖG, 
JAG KAN INTE BEGRIPA DEN"!
Psalt 139:5

Evigt tacksam
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar