Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 20 september 2010

VAL-NÖTEN

Valnötter eller kastanjer?

Det här blir en svår val-nöt att knäcka...

172 mandat i riksdagen åt den borgerliga alliansen.
156 mandat till de rödgröna.
20 mandat till sverigedemokraterna.

Många är säkert trötta på alla valdebatter, men när resultatet nu börjar visa sig, blir man mycket pigg igen - av flera anledningar.
Det är allvar.

Beror SD´s framgångar på att de som kan svenska dåligt har blandat ihop dem med socialdemokraterna?
Så sa en röst i dagens val-analyser på radions P1.
Tragiskt i så fall...
Och ännu tydligare att frågan om invandring och integration är mer nödvändig än någonsin... eller hur?
Att rösta, men inte veta på vad eller vem... är det demokrati?

socialdemokrat eller sverigedemokrat?

- Vad är det här för sorts nötter egentligen?
- Vet inte. De ser röda och goda ut.
- Är de inte bruna i vanliga fall?
- Vet inte. Ät nu.

Får SD en vågmästarroll nu? Kommer de att vara en nagel i ögat på de etablerade partierna?
En kvinna i Burlöv blev intervjuad och sa:
- Ja, jag röstade på sverigedemokraterna... naä, jag é inte rasist, men det gjorde jag.

Kan vi stanna upp här lite.
Varför säger så många "jag är inte rasist"? Gömmer de något eller är det sant?
Rasist är den som anser att andra är mindre värda, särskilt p g a ras.
Men inte någon har sagt så.
Det enda man säger är att man inte känner igen sitt land, det är för många invandrare som tar de resurser som knappt räcker.

På bred skånska sa en man från Bjuv (?) att på en av skolorna finns knappt några svensktalande kvar och de elever som går där har svårt att kommunicera med övriga samhället.
Han sa inte heller något om att de var mindre värda eller hade sämre mänskovärde.
Är alternativet att detta fortsätter?
Eller ska vi ta tag i frågan ordentligt? Innan vi skriker "rasist!" åt den som sa det.

Inte många journalister har synat politiken kring dessa frågor. Varför?

En arg kvinna i Danmark skriver under pseudonymen Julia Ceasar. Här kommer en kavalkad på hennes inlägg. Allt är inte snällt, allt passar inte.... men hur ska man göra för att skrämma upp strutsen ur sanden?
http://aktualia.wordpress.com/julia-caesar/

Valnöten är ju grön!

Jag försöker leva efter orden "allas lika värde".
Här om dagen gick jag en sväng i vårt invandrartäta område Kungsmarken. Här röstade 67,8%. Majoriteten på S, därefter SD och M.
Medan jag gick där, försökte jag hälsa på dem jag mötte. Jag försökte integrera mig... försökte möta blicken och le...
Ibland försöker jag prata lite när jag väntar på bussen. Det är inte lätt.
- Varifrån kommer du?
- Palestina.
- Hur länge har du varit här?
- Marieberg.
- Jaha. Hejdå...

Vi i kyrkan försöker skapa mötesplatser, men vi måste satsa mycket mer! Den här bloggen är ju ett pyttelitet försök att sträcka ut handen till dialog...
Skolan i området är bra och har ett gott integrationsarbete.
Men sen då?
Hur ska människor lära känna varandra??????

Det är lätt att dra sig undan och inte våga mer. Men det handlar sällan om rasism.
Varje människa har ett eget ansvar. Det har samhället också.

Fokus på fel sak. Dessutom fel färgåtergiving.

Nu får vi se hur Fredrik Reinfeldt lyckas få ihop sin regering.
Jag skall be till Gud för honom om klokhet och mer kunskap.
Men blunda inte mer för de svåra frågorna! Då växer SD ännu mer.
Knäck nöten och se till att ta invandringsfrågan på allvar så att SD blir "arbetslösa" och inte behövs.

I respekt för oss alla.
Knäckt av nöten, eller nöt-knäckare?
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar