Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 4 september 2010

TRUMMISENS TEOLOGI

En exakt vetenskap

- Vem ska du rösta på i valet?
- Äh, jag är inte intresserad av politik....

- Tror du på Gud?
- Äh, det finns så många religioner, det är skit samma!

När okunnigheten tar över, sprider sig ytligheten och dumheten in i de skikt där vi borde vara mycket skärpta.
Vi lever alla i konsekvens av den politik som bedrivs - alltså, gå och rösta!
Vi lever också i den konsekvens av hur vi uppfattar Gud - det färgar av sig på vår mänskosyn och vårt etiska handlande.
För att inte tala om evighetshoppet!

Att vara kristen är inget flummigt tyckande.
Det är inte att låta hembygdskunskap ta över den djupa Gudsfruktan.
Det är inte heller att snabbt komma till konsensus i svåra frågor och inte våga tala om de existentiella frågorna som är riktigt svåra.

Jag har funnit en handfast kunskap som förankrar tron i Bibeln.
Det finns nycklar till förståelse som är lika nödvändiga som att trummisen har sina trumstockar att hålla takten med.
Denna månad kommer jag att citerar en del ur boken "KRIGEN I GAMLA TESTAMENTET - ett försök att förstå" av OLOF EDSINGER.
(ISBN 978-91-972665-8-1).

Du kan inte spela utan redskap

Till och med bland kristna kan man få höra:
- Jag tror på Jesus, men inte Gamla Testamentet.
En sådan slapp hållning, vittnar om okunskap även inom de egna leden.
Olof Edsinger skriver:
- När vi läser evangeliet ser vi att  Jesus - kärlekens Jesus - högaktade GT: "Men om ni inte tror på vad Mose har skrivit, hur skall ni då kunna tro på vad jag har sagt?" (Joh 5:47).

Att gå till botten med Bibeltexten hjälper oss att hitta hur Bibeln förklarar sig själv.
Domarboken innehåller ett antal förskräckliga skildringar, alltifrån gruppvåldtäkt till barnoffer.
Då kan man fråga sig:
- Är detta Guds vilja?
- Eller är det ett exempel vad som sker när man inte följer Guds vilja?

Det är oerhört väsentligt att skilja detta åt!!!

Domarboken själv förklarar i kap 17:6 och 21:25:
- På den tiden fanns ingen kung i Israel. Var och en gjorde vad han själv fann för gott".
Alltså, de hemska berättelserna skildrar en konsekvens av gudlösheten.
De är inte uttryck för Guds vilja!

Tänk efter:
Om Bibeln bara skulle berätta hur fint och härligt det är med att leva i Gudstro, då skulle vi få en romanskildring utanför verkligheten...
Men det är just detta som gör Bibeln så autentisk:
- den väjer inte för det svåra någon gång!!
- det berättas gång på gång om misslyckanden och fall, men lika många gånger om hur Gud upprättar och vill leda sitt folk tillbaka på livets väg.

kaggar och cymbaler, rytm och klang

När jag läste teologi i Lund, studerade jag religionsspykologi, religionspedagogik och religionssociologi en halv termin, 15 p.
Dessa unga forskningsdiscipliner var stundom lite luddiga i kanten. Teorierna växlade och det fanns gott om utrymme för tyckande. Det är bra.

Men jag behövde något taktfast för att inte förlora mig i åsiktshavet.
Så jag sökte upp kulturskolan och lärde mig spela trummor!

- Håll takten! Känn slagen.
- Lägg in klanger med cymbalerna.
- Bryt mönstret och gör ett "fill in"...

Detta är teologi för mig! Att vara som en trummis!
Jag vill hålla rytmen mellan Gamla och Nya Testamentet. Jag känner slagen hur Gud för sitt frälsningsverk framåt genom tider och sekler - ibland ökar takten, ibland är det bara "visparna" som markerar...

I den drivande pulsen kommer synkoperna, som avviker och får det att svänga...  vilket jazztrummisarna är mästare på - de är de intelligentaste musikerna i mitt tycke!

Synkoperna - kan det vara profeterna som med skarp röst talar Guds vilja i den korrupta världen?

Om jag får fortsätta min jämförelse:
- Det blir fel i världen när vi inte dansar efter Guds takt. Vår tid dansar alldeles för fort, i ett tempo som Gud inte spelar... Vi bränner ut oss och jordens resurser... och klagar...
Apokalypsen i Johannes Uppenbarelse är ett kodat meddelande om vår yttersta tid.

Jag önkskar mer ödmjukhet i de teologiska samtalen där den enda intressant frågan är:
- Vad vill GUD?
Alltså bort med fokus från egot.
Jag kommer att visa hur Gud finns med i GT´s våldsamma händelser, med hjälp av Olof Edsingers bok.
Men det är inte som du tror...

Låt mig nu få avsluta med de härliga orden från Trummisens egen Psaltarpsalm 150:
- Halleluja! Lova Gud i hans helgedom, lova honom med basunklang, lova honon med puka och dans, med strängaspel och pipa.
Lova honom med ljudande cymbaler, med klingande cymbaler.
Må allt vad anda har lova Herren!

Håll takten, vänner!
Helene Sturefelt, som hälsar alla kaggbankare hon känner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar