Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 21 september 2010

SKUM TÅNG-POLITIK

Tång-skum

- Jag vill inte ta i dig ens med tång!
Tänk om Gud sa så om människan.
- Du har så fel åsikter att jag inte vill komma dig nära! Jag ska tiga ihjäl dig, dumma människa.

Det är inte respekt.
Vår mänskliga demokrati har mött något som är så obehagligt att de inte vågar konfrontera sverigedemokraterna.
Är de rädda för att bli smittade? Eller kan de inte bota?

Ser en annan verklighet

Jag är bekymrad över detta fega tigande.
De som tror att de har gjort något bra, inser att deras betande med huvudet under vattnet gör att de har blivit omseglade av SD.
Världen ovanför vattenytan ser annorlunda ut än den under ytan.
Ingen är fel. Båda är rätt. Samtidigt.
Det som är fel är avsaknad av kommunikation.

WWJD = What Would Jesus Do?
Hur skulle Jesus ha gjort i detta fall? Jag läser i Romarbrevet och finner det underbara ordet:

- Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
Rom 5:8

Denna vers kan revolutionera ett hjärta, en by, ett samhälle, ja detta ord kan förändra en religion inifrån så till den milda grad att man lämnar allt för att söka denna fantastiska kärlek.
Omvänder sig. Konverterar.
Finner Levande Gud bortom orden.

Gud söker kontakt med oss, söker upp oss tångbadande skumtomtar och visar oss var det friska vattnet är.

Friskt vatten till skumtomten

Smaka på ordet:
- Tiga ihjäl...
Alla som har levt i en relation vet hur destruktivt tigandet är.
Men sådan är inte den Gud som Bibeln vittnar om! Gud kommunicerar.
Gud tar i oss. Med sina bara händer!!

- Medan vi ännu var svaga dog Kristus för alla gudlösa, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en rättfärdig - kanske går någon i döden för en som är god...

Gud är inte demokrat.
Gud är kärlek.
Det är något mycket större!

Vad gör Gud med synden? Vad gör Gud med det som är fel och snedvridet?
Inte tiger Han. Inte slår han - jo i Gamla Testamentet använde han våra egna metoder tills människan insåg att det var fel väg att gå.
Istället för att döda låter Gud sig dödas i den mänskliga kropp som Jesus var.
Gud försonar.

Nu lyfter vi in denna tanke i dagens Tång-Politik.
- Kan de som kallar sig demokrater försona sig med dem som också kallar sig demokrater?
Kan de som ser under vattenytan byta perspektiv och titta upp? Likaså tvärtom.

- Kan de som vill ha mångfald försona sig med tanken att alla inte klarar det?
Och tvärtom; kan de som är ovilliga att möta det annorlunda, försöka lära känna dem? Först då kan de ju lära sig av våra svenska seder, som SD vill. Bjuda till på båda håll.

Snedvridet

Lunds universitet ger en föreläsning i Lund tillsammans med studieförbundet Sensus den 29 sept kallad "FARLIG FÖRENKLING". Det är en boktitel, skriven av Elisabeth Gerle, professor och f.d. komminister i Ronneby.
Jag citerar:
"För att möta utvecklingen i samhället behöver vi visioner som ger rum för rättvisa och mångfald.
Alla sedvänjor och ideér är inte värda respekt, men människor är det."

"Retoriken som förs fram av SD och Humanisterna är en farlig förenkling. De har helt olika grunduppfattningar men båda ger alltför enkla svar på svåra frågor. `Den andre´ riskerar att hamna utanför, särskilt om denne är muslim".

Men det är lika förenklat att säga "alla som är emot mångfald är rasister". De kan ha fått syn på ett problem som måste lösas.
Det är ju därför valresultatet ser ut som det gör.

Jag tänker så här:
Jag är inte rädd för det främmande. Jag är inte rädd för invandraren. Jag försöker möta med kärlek och respekt för själva människan.
Mitt perspektiv är inte politiskt, det är andligt.

Men jag menar att islam har en snedvriden syn på vem Gud är, och det färgar av sig på sättet att leva, möta andra och blidka Gud.

Att säga: "Du har fel" bara för att det är annorlunda, är omoget.
Men att säga "du är på fel väg" om man ser att den leder rakt ned i sjön, det är kärlek, inte ondska.

För mig handlar religionsdialogen hela tiden att försöka visa denna oerhörda kärlek som Gud har till oss, där vi är befriade från att blidka Gud med våra gärningar.
Det är att visa att det inte finns "vi och dom", det finns bara ett stort "Vi" som omfattas av Guds kärlek.

Den utsikten får inget grumsigt skum skymma!
- Vi har vår stolthet i Gud tack vare vår herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har vunnit försoningen"

Upp ur tången.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar