Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 8 september 2010

LEONARD COEHEN "Halleluja"

Vad handlar sången egentligen om, denna plågsamma låt som alla tonårstjejer älskar att sjunga - Leonard Coehens "Halleluja".
Leonard kan sitt Gamla Testamente.
Han sjunger om kung David, när han blev förtjust i den vackra, gifta kvinnan, Bat-Seba.
Hämta din Bibel, slå upp 2 Samuelsboken och läs kap 11.

Det handlar om sexuell avhållsamhet å ena sidan, och sexuellet habegär å den andra.

Sen kan du lyssna på Coehen själv:
http://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

Tak-bad
Kung David går på kungataket med fin utsikt och får syn på denna vackra kvinna.
"YOU SAW HER BATHING ON THE ROOF".
Hennes man är ute i krig, så då kan kungen ta vad han vill ha...
Tror han.
Bat-Seba blir gravid, och för att dölja sin otrohet skickar kung David bud efter hennes man Uria. Han beordrar maken att gå in till sin hustru... man han vill inte...

Uria hänvisar till de noggranna renhetsföreskrifter som finns för dem som är ute i krig (se förra inlägget).
All sexuell aktivitet gjorde soldaten kultiskt oren och därmed också oduglig som soldat - eftersom kriget var Herrens och inte någon mänsklig erövring.

"Arken och Israel och Juda bor nu i lägerhyddor.. skulle jag då gå in i mitt hus för att äta och dricka och ligga hos min hustru? Så sant jag lever, så sant din själ lever: jag vill inte göra så".

Moralen var högt stående. Guds folk stod i förbund med Herren själv.
Men hur skulle Kung David göra då för att dölja sin otrohet?

Enkelt! Han beordrar befälhavaren att ställa Uria längst fram i krigslinjen och se till att han dör.
Så får det bli. Och det sker.
När Bat-Seba sörjt sin man, blev hon Davids hustru, efter sorgetidens slut.

David tror att allt är bra.
Men han har glömt vems tjänare han är.
"Vad David hade gjort, väckte Herrens ogillande".

Tack gode Gud att Du reagerade! Tack att Du inte slätar över synden! Tack att Du låter David komma till insikt över den mänskliga tragedi han orsakat.

Och Leonard Coehen kvider BROKEN HALLELUJA.
Det är sannerligen ett Brustet Halleluja!
Jag får ont i magen varje gång jag hör denna sång.

Jag får ännu mer ont i magen när dessa tonårstjejer stönar fram denna låt - vet de vad de sjunger om?
Det är kanske just det de gör... Det kanske är deras eget brustna halleluja som det handlar om?
Att bli utyttjad, att inte kunna säga nej, inte ha något att sätta emot när "kungen kommer"...

Den musikaliske och skicklige harpspelande kung David sätter i halsen när profeten Natan konfronterar honom genom att berätta om det lilla lammet...
Fortsätt läs 2 Samuelsboken kap 12...

Man Får Tacka, sa den rike

Den rike mannen hade gott om får, den fattige hade bara ett enda. Den rike mannen tar den fattige mannens enda lamm och slaktar det...
David blir upprörd när han hör denna historia.
- Du är den mannen, säger profeten Natan.
Då förstår David hur hans sexuella lust lurade honom i fördärvet, och han skriver världslitteraturens starkaste syndabekännelse:

PSALTAREN 51 (gamla översättningen):

GUD, VAR MIG NÅDIG EFTER DIN GODHET
UTPLÅNA MINA ÖVERTRÄDELSER EFTER DIN STORA BARMHÄRTIGHET...
SKAPA I MIG, GUD, ETT RENT HJÄRTA, OCH GE MIG PÅ NYTT EN FRIMODIG ANDE.
FÖRKASTA MIG INTE FRÅN DITT ANSIKTE OCH TAG INTE DIN HELIGE ANDE IFRÅN MIG...

Vår tid behöver öva sig Mycket i sexuell avhållsamhet. Vår tid behöver genomskåda sitt eget bedrägeri att ta vad man vill ha, som om en annan människas kroppsliga skafferi alltid var öppet...
Otroheten griper om sig, och lämnar bitter eftersmak.

Min hjälte är hettiten Uria som hade sitt hjärta hos Herren och följde hans lagar OCH samtidigt hade sitt hjärta hos sin hustru, som han älskade.

Just så kan en Bibeltext utmana oss i vår lössläppta tid.

Men vad menar Coehen med att binda fast i stolen?
Nu är det din tur att ge mig en tolkning av det.
Samtalet fortsätter.

Helene Sturefelt
Fri att vara Trogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar