Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 30 augusti 2010

TRUBADURENS PREDIKAN

Solnedgång över Karl IX

Det var sen kväll. Solen var på väg ned och himlens färgades i guld.
Kvällsskymningen färgade av sig på staden och musik hördes ännu från krogar och restauranter.

- "Får man ta hunden med sig in i himlen?" sjöng trubaduren, lagom till gästernas dessertkaffe.
En svag smak av evighet dröjde sig kvar. Himmelen...  hur blir det då? Är det för mig, också?

- "Till en stad jag är på vandring... där som rosor aldrig dör..." spelade dansbandet på Statt och några dansgäster kramade varann lite extra, med tanke på de dödsfall som varit tidigare i släkten. Plötsligt lite tröst från ovan, mitt på dansgolvet.

Lyssnade man noga mot torgets kullerstenar, skulle man kunna höra - som i en rasping inspelning - tonerna från Frälsningsarmén, som stått där tidigare under dagen:
-  "Han har öppnat pärleporten så att jag kan komma in!"

Lördagsflanörerna fick inte bara ägg och blommor med sig i korgen, de fick också några hekto frälsning...

Frälsningsarmén gästar Solstugan

Det är inte säkert att Sverige är så avkristnat som en del säger. Den kristna trons röst finns självklart med, på restauranten, på dansgolvet och på torget.
Gud använder oss som redskap utan att vi tänker på det.

Thomas och Caroline Broström i Ulvsmåla använder ofta de glada dansbandslåtarna när de evangeliserar, men de ändrar texterna till att bära bud om Guds kärlek.

T ex så blir "leende guldbruna ögon":
- Kom låt oss hjälpa varandra...
Eller Frank Sinatras "My way" blir:
- Jag följer hans väg!
Jag följer hans väg, bara svagt upplyst...

Så arbetade Luther också. Han gick ut på krogarna och tog med sig folkmelodierna hem. Så skrev han nya texter. Det gjorde även väckelsepredikanten Lars Linderoth i Göteborg. Han levde på 1700-talet och skrev psalm 265 och 266:
- Ingen hinner fram till den eviga ron...
- Säg mig den vägen som drager till livet...

De gamla folkmelodierna gick ofta i moll. Dagens folkmelodier är just de som spelas på dansbanan, menar en del.
Eller på Sweden Rock...

Missade du inslaget om dansband och evangelium i radions rikskanal P4 Dans förra söndagen?
Här kommer en repris! (22 aug).
Thomas Deutgen besökte Ulvsmåla och intervjuade oss, liksom Drifters förra sångerska Marie Arthurén.
Det är ett mycket bra reportage. Ta dig tid.
- Kan mana blanda bugg med böner? Foxtrot med frälsning? Häng med till norra Blekinge och en festival som i åtta år har gjort just detta!

Undertecknad är också intervjuad, en bit in i programmet. Jag skulle strax gå upp på scen och har världens tempo i kroppen och i talet - jag blir alldeles utmattad av mig själv... kanske du också...

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3135

Thomas "Blomman" Broström, frälst dansbandsmusiker!

Så låt oss förkunna evangeliet - alla trubadurer, restautantägare och spelemän, ty Jesus Kristus lever!

Er Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar