Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 25 augusti 2010

PLANTERA KORS

Korset beskyddar

"Talet om korset är en dårskap" säger Paulus. Men titta här!
Vita kors med grön bård - ni som har varit i Karlskrona har säkert stött på dessa märken.
Det finns 220 stycken, inte bara vid vattnet utan även på land.
Ska de markera en farled? Eller utmärka grund?
Nej, det kan inte stämma...

Dessa mycket speciella kors är placerade runt om i Karlskrona av Coldinu-ordern.
Det är en sjöfararorden med rötter i medeltiden och från Medelhavet.

Deras betydelse vet bara de som innehar den högsta graden i Coldinu-ordern.
De finns på tre platser till; i Stockholm och Göteborg.

De är förresten inte placerade - de är planterade...
På årsdagen den 15 augusti planteras ett nytt kors, eller möjligen återinvigs, ty det blir ju ganska många.

Historieböckerna berättar att Kronans Coldin bildades 1769 i Karlskrona och det första korset planterades i här år 1777.
Planterat kors

Så underbart att bo i en stad med planterade kors! Vilken kraft! Vilket beskydd!
Det skulle Paulus gillat.
Jag läser i 1 Korinterbrevet kap 1:18:

"TALET OM KORSET ÄR EN DÅRSKAP FÖR DEM SOM GÅR FÖRLORADE,
MEN FÖR OSS SOM RÄDDAS, ÄR DET EN GUDS KRAFT."

Han citerar Jesaja 29:14 och fortsätter:

"JAG SKALL GÖRA DE VISAS VISHET OM INTET,
OCH DE FÖRSTÅNDIGAS FÖRSTÅND SKALL JAG UTPLÅNA"

Varför säger Jesaja så?
Jo, folket på den tiden - även vi? - prisade Herren bara med sina läppar men lät hjärtat vara långt bort ..."så att deras fruktan för mig består bara i inlärda människobud".

Sann Guds-fruktan handlar om den djupaste respekt för Guds helighet.
Inte bara ett ytligt beteende.
Gud genomskådar alla falska motiv.
Och gläds med alla goda syften!

Öppet hav

När vi besökte New Age festivalen i Mundekulla, talade Peter Wahlbäck om att nu går vägen till Gud "genom esoterisk undervisning"... det enkla korset är ingenting - bah!

Det betyder, iså fall, att bara de smarta kan nå Gud...
Vad händer med dem som har Downs syndrom eller ADHD? Då blir ju de utestängda.

Nej, Gud har ryckt undan den vägen, säger Paulus.
Vägen är mycket lättare - den går genom Jesus Kristus, genom att enkelt säga:
- Jesus, jag välkomnar dig in i mitt liv. Amen.
Eller:
- Jag vill plantera ditt kors i mitt hjärta!
 Planterat träkors, Taizé

"Guds  dårskap är visare än människorna, och Guds svaghet är starkare än människorna"
Läs hela 1 Korinterbrevet kap 1.

Korset är inget smycke. Det är ett avrättningsredskap.
Jesus bar all världens ondska i sin egen kropp då han rättfärdig dog, för vår skull.

Vår destruktivitet blockerade vägen till Gud. Jesus tog vår konsekvens på sig... Hur ska vi någonsin förstå hur stort detta är?
Inte nog med det. Jesus dödade döden på korset!!
I tre dagar var han i dödsriket. Sedan kunde döden inte behålla honom längre.
Döden spottade upp honom på livets land, precis som valfisken spottade ut Jona.

Jag accepterar det som har skett.
Jag tar emot korsets kraft. Det gör mig nämligen FRI.
Jag behöver inte frälsa mig själv!
Jag behöver inte göra "goda gärningar" för att Gud ska vara snäll mot mig...
Jag behöver inte fjäska eller blidka Gud.
Jag behöver inte förstå...
Jag behöver inte ens vara räddd!ddd...

Bara ta emot...
Lätt?
Ha! Fråga den som sitter fast i sitt ego eller i sina synder om det är "lätt" att ta emot korsets kraft...
- - -
Kristendomen är ingen billig frälsning...  Den är dyr, mycket dyr... ty den kostade Gud livet... för att vi skulle slippa...
Det är NÅD. Ta emot nåd...

Dessa underbara, planterade kors i vår skärgård påminner oss överallt om Guds kärleksfulla handlande mot oss. Genom död till liv.
LIV! Massor av liv!
Hör ni det, alla självmordsbombare - Gud vill LIV!
Hör ni det, alla självdestruktiva tonåringar - skär inte sönder er, Jesus är redan sönderskuren... men är helad igen, för din skull, du lilla älskade mänskobarn!

Som en båt..

Jag avslutar med en sång som vi sjöng på Credo när jag var ung,
(Carola har sjungit in den också):

Som en båt i en säker hamn
får jag vila i din famn
Vila Gud, vila Gud, ja som en båt i en säker hamn.

Du har gett mig ett sjökort att läsa
så jag kan fara genom sund
och över stora vågor fräsa
utan att gå på grund.
Som en båt...

Ofta andra båtar mig hånar
när jag berättar om en fyr
som alla andra faror utplånar
när man mot ljuset styr
Som en båt...

Helene Sturefelt
Kors-bärare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar