Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 26 augusti 2010

Afzelius EPOKERNAS STRÖM

Se ljuset på stenen!

Strax efter mordet på Olof Palme satt Björn Afzelius på ett hotellrum; Gyllene Uttern i Gränna.
Han tog papper och penna och skrev "Ljuset".
I texthäftet beskriver han bakgrunden så här:

"´Jag är världens ljus´ sade Jesus. En sång med religiösa övertoner, som också används mycket i kyrkor.
Ibland lyser det igenom att jag kommer från Jönköpings län" skrev Björn Afzelius.

Det är sant. Jag har vid flera tillfällen tagit gitarren med till kapellet och själv sjungit denna sång på begravningar. Ibland spelas den på CD-skiva.
Text och musik beskriver vår tro på ett enkelt och nutida sätt.
Just nu nynnar jag på orden:

"... Vi är en sekund i epokernas ström
men vårt liv är en oersättlighet..."

Tror du det?
Att ditt liv är oersättligt?
Det tror jag.

Ek-sol

I takt med att det effektiva industrisamhället har slagit rot i vårt sätt att betrakta livet, dras mänskovärdet ned till en nivå där vi reduceras till utbytbara maskiner.

Många ser på sig själva just så:
- Jag är utbytbar.
Det är en ledsam trosbekännelse!
Och ingen ser särskilt glad ut när det sägs.

Jag brukar alltid säga:
- Det är inte jag! Jag är inte utbytbar. Det finns bara en som är som jag, ingen annan kan ersätta mig!
Däremot kan någon annan göra mitt jobb, javisst, men inte på mitt sätt.
Inte på ditt sätt heller.
Det är bara du som har din karisma och bara jag som har min utstrålning.

Vi föds som original.
Men dör som kopior...

Varför tillåter vi det?


Himla-ek

Min kristna tro hjälper mig att hålla människovärdet högt, både andras och mitt eget.
Jag vägrar att reduceras till en arbetsmaskin, utan känslor, utan respekt för min egenart.

Du och jag finns en tid i epokernas ström. Vi lever här några korta år. Tidevarv komma, tidevarv försvinna. Men du och jag försvinner inte!
- Av jord är du kommen, jord skall du åter bli. Jesus Kristus skall uppväcka dig på den yttersta dagen!

Jag tänker absolut inte hålla på att återfödas. Den desperata tron är en förbannelse som varje hindu kämpar med att slippa. Det är ingen gullig tro...

Jag tycker om uttrycket "att gå ur tiden".
När jag dör, då går jag ur tiden - Gud, så skönt!! Då får jag komma hem till Dig, Du som har skapat mig! Då behöver jag inte kroppens alla sinnen längre, de har jag klätt av mig och hängt in i livets garderob.
Min ande är fri, och jag får vila hos dig.

.. "Så innan min låga flämtat ut,
och skymningstimman tiger still,
vill jag vara ett bloss,
för dem som följer oss,
en tid ett ljus på deras stig,
en tid ett ljus i deras liv."

Tack Björn Afzelius, du var ett ljus med ditt engagemang!
Tack JESUS KRISTUS, som kom tvärt igenom alla tids-  och rums-dimensioner och levde Guds ljus i vår värld.
Hjälp mig reflektera en gnutta av Din kärlek.

Helene = som lär betyda den fackla som brinner, den strålande.
Sturefelt = farfars sädesfält i Småland.

2 kommentarer:

  1. jag satt här i kväll i min ensamhet och spelade Ljuset och kollade runt på nätet
    mellan tårarna . och så hittade jag detta . Den sången bland många andra av björn betyder och berör mig så mycke.
    Tänker på vänner och minsyster , min far ...
    känner mig liten men stark ..
    Ibland när man känner att hjärtat är tomt så är det när man känner efter alldeles sprängfullt av allt .
    tack för din sida

    SvaraRadera
  2. Hej Mikael!
    Tänk att du i din ensamhet ändå inte var ensam...
    Tänk att Gud kan använda internet och passera igenom nollor och ettor och så röra vid oss...
    Gud välsigne dig, dina vänner, din syster och din far. Ljuset lyser.

    Helene, en nolla?
    Nej, snarare en etta - tillsammans med dig, bäste bloggläsare. 00111101010001010 ...

    SvaraRadera