Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 24 juli 2010

HAND I HAND

En försmak av himlen?

Vi är just hemkomna ifrån en släktings konfirmation.
28 ungdomar har fått lära känna varandra och Jesus Kristus, genom samtal, lekar, sång och äventyr.
Vi har bett för dem i kyrkan att Guds goda ande må leda dem på alla deras vägar...
Jag hoppas och ber att deras tro ska vandra från hjärna till hjärta, och från hjärta till handling.

Alla var välkomna fram till den Heliga Nattvarden.
Inte alla 300 gäster kom fram, det var trångt och man kan känna sig tveksam att deltaga.
Då var det skönt att höra prästen säga att Guds kärlek gäller även den som är tveksam... man är inte utestängd för det!
Evangeliet värmde mig ända in i märgen och jag är stolt över att vara kristen!


I bilen lyssnade vi på Percy Parnevik, allt medan solen gick ned över södra Sverige.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2071

Om jag gjort rätt så ska du kunna klicka på länken och lyssna du med, särskilt en bit in i programmet blir det oerhört intressant.

Måste man vara rik för att vara generös?
Nej.
Men det underlättar...
Denna makalösa industriman har ägnat mycket av sin tid åt biståndsarbetet HAND I HAND.
Jag blev mäkta imponerad när jag hörde honom beskriva hur han förvaltat sina kunskaper i företagande i fattiga länder.

Om Indien sa han att förskräcktes över den fatalism och ödestro som präglar samhället.
Varje morgon skyfflas nattens döda uteliggare upp på lastbilsflak och körs till tippen... likgiltigheten inför både liv och död - som har sin grund i den förbannade karmaläran!
Detta sista är mina ord.

Det är verkligen en förbannelse - att leva i det förtryck att tro att ens tidigare liv påverkar återfödelsen i nästa...
Som kristen protesterar jag dubbelt:
1. vi lever bara en gång här och nu. Ingen återfödelseläsa.
2. Guds kärlek ger varje människa rätt att leva gott, här och nu. Okränkbart mänskovärde.


Likt en moder Teresa har Percy Barnevik skapat välstånd för tusentals människor.
Hur då?

Jo, genom att satsa på kvinnorna (inte männen, de super, spelar bort pengarna och sviker familjen...) och ge dem mikrolån till symaskiner, vävstolar m m. Detta sätter igång en god spiral, med produkter som går att sälja, inkomster, anställda, utbildning och så vidare.
Det var en ren fröjd att höra denna torra ekonom berätta vad som händer när ord blir till handling och pengar börjar gå "hand i hand".

En bättre kristen gärning kan jag knappt tänka mig!
Den enorma summa som Percy Barnevik fick i pensionsavgång - 900 miljoner kr - finns inte kvar, sa han.
De är investerade i mer bistånd...

Gud välsigne sådana människor!
Måtte kärleken från Jesus Kristus genomlysa dessa gärningar och dra de fattiga kastlösa upp ur förbannelsen, in i Guds underbara ljus.

Vem vet vilka talanger som döljer sig i denna skara ungdomar?

Tack Gud för alla goda män - ibland kan man tro att "de" antingen krigar eller super, eller bär sig illa åt på annat sätt.
Vi behöver er goda män, att ni sätter ert Ego åt sidan och arbetar för hela mänskligheten.
Det ger mig hopp.

Nu blir det bloggvila igen.
Mer bön och lovsång - för att kunna bli handlingskraftig...
Dopet och tron hör ihop. Liksom tro och handling.

Kristna hälsningar
Helene Sturefelt alias Moster Banan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar