Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 21 juli 2010

EN RIKTIG DANSBANA

Dansbanan vid Bredasjön

Tänk dig en lummig skog, lägg till en insjö i västerläge med solnedgång, häng upp enkla lyktor i björkarna och snickra ihop en dansbana där sommarvinden kan blåsa fritt över de dansande - då är du förmodligen vid Bredasjöns dansbana i Holmsjö, Blekinge.

I över sjuttio år har människor träffats där för att ta en sväng om och prata med varandra. Några har säkert funnit sin livskamrat i dansens virvlar!
Förr i tiden fick man besök av stora artister som Jokkmokks-Jocke...
Idag är det synthar med inspelat komp och endast två man som växlar mellan gitarr och saxofon.
Det blir ju billigast så. Och billigt är det och roligt.

Och djupt bibliskt!
Snart kommer fikagästerna

PREDIKAREN i Gamla Testamentet skriver:

"Allting har sin tid... Gråta har sin tid och le har sin tid.
Klaga har sin tid och dansa har sin tid.
Ta i famn har sin tid och avstå från famntag har sin tid."
Pred 3:4

Kyrkofadern AUGUSTINUS sa:

"Människa, lär dig dansa, annars vet änglarna i himmelen inte vad de ska göra med dig!"

Att dansa till Guds ära är lika självklart för mig som att jag tackar Gud för maten, när jag sätter mig till bords.
Jag blir mycket stolt när Sillhövda Allmänna Idrotts Klubb - SAIK - s ordförande Birgit Hansson hälsar välkommen med orden...
- ... och att detta är ett samarbete med Svenska Kyrkan! Sista dansen, den 17 augusti, då kommer prästen och ger välsignelsen till allra sist, det får ni inte missa! Och redan ikväll kan ni dansa med henne!

De dansanta sommargästerna ser sig omkring men ser ingen präst... ingen svartrock i  sikte... ?!
Men kvinnan i gula långbyxor och vit tröja kan ni bjuda upp...
- Jag har aldrig dansat med en präst förut! viskade mannen som förde runt mig i en foxtrot.
- Det kan du inte veta! svarade jag med ett skratt.

Jag kan avslöja att jag får höra många goda kommentarer över min närvaro på dansbanan.
- ...Du skapar ett lugn... frid... du är bland folket... sitter inte på höga hästar...
Och mitt i alltihopa:
- Tack för den fina begravningen i vintras av gamla mor...
Då tappar jag takten...

Boksignering

En man kom fram och sa krävande:
- Kyrkan Måste vara I Tiden! Jag är så trött på allt bevakande av det gamla! Nej, hoppet står till er kvinnliga präster som är nära folket, som kan lyssna och föra ut budskapet på ett modernt sätt.
Så dansade vi en sväng med fast grepp - men gärna med luftspalt, tack!
Tryckare är bara till för min lagvigde...

Ur boken Den Långsamma Kärleken:

ENKELHET
" Du och jag - i all enkelhet.
Hon och Han i enkel enhet.
Het och enade i glödande hetta.
Slippa ifrågasätta, slippa misstänka - och inte gräla om bagateller.

Enkel är inte detsamma som simpel. Det är inte ett fattigt alternativ, det är ett rikt, rikt på nyanser och bort från allt oväsentligt som pockar på uppmärksamhet.

Endast ett är nödvändigt, sa Jesus, att lyssna efter Guds hjärtslag - och höra hans eget ord i det egna blodomloppet:
- För dig utgiven, för dig utgjutet.

HÖGA VISAN avslutar:
"Jag sov, men mitt hjärta var vaket. Hör, min vän knackar på. Öppna för mig, min älskade!"
HV 5:2

Dansglada hälsningar, på jorden och i himmelen!
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar