Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 22 juni 2010

STURELLAS BOKFÖRLAG


Tack Johann Gutenberg som uppfann boktryckarkonsten!
Han föddes för 715 år sedan. Respekt! Det är inte bara vi som kan nåt..
Jag är tacksam att jag har sluppit skriva allt för hand, även om själva skapandet är för hand, gärna på baksidan av gamla kuvert.

Nu har jag uppfunnit STURELLAS BOKFÖRLAG som kan distribuera den lilla boken Den Långsamma Kärleken till hela världen... till människors fniss och glädje och till Jesu Kristi ära!
Nåja, jag tar det lugnt och vet mina begränsningar.
Men beställningarna trillar in, en efter en. Det går bra att höra av sig till helene.f.sturefelt@live.se

Sommarsolståndet i Blekinge kl 21.30

Men, det gäller att vara gift.
Det vet änkan till Stieg Larsson. Hon berättar för ICA Kuriren att de inte hann gifta sig, omständigheter kom emellan. Det blev inget bröllop, även om vigselringarna redan var köpta. De upprättade inte heller något testamente.
Så när Stieg dog, stod hon utblottad, ty sambolagen ger inget skydd i dödens läge.

Eva Gabrielsson kämpar för att få rättigheterna till sin döde makes fjärde manus, som lär finnas i datorn.
Hon är arg på lagstiftningen:
Jag förvånar mig över hennes uttalande om sambolagen:
- Jag ska använda mig själv som ett exempel på hur häpnadesväckande omodern och bakåtsträvande den svenska sambolagstiftningen är.

Men snälla ni, poängen är ju att vi ska ha två olika samlevnadsformer, en med juridisk enhet och en med juridisk åtskillnad.

Är den allmänna kunskapen om vigseln så liten? Har veckotidningarna tagit fokus helt bort från vad det handlar om? Jag blir orolig.
Bröllop är inte bara om romantisk fest. Vigseln är allvar. Det är inget man ska vänta med. Det gäller NU.
Vad som helst kan hända imorgon och då är man tyvärr inte ens arvsberättigad om man bara är sambo.
I Stieg Larssons fall, går arvet till hans bror. Sambon Eva får inget. Beklagar.
Så är det.


Det går alldeles utmärkt att gå till rådhuset och få sin relation juridiskt giltig. Sedan kan man ordna fest vid annat tillfälle, om man nu vill det, eller få sitt äktenskap välsignat i kyrkan i efterhand.
Men vänta inte!

Undrar vad Stieg Larsson hade på gång i sin dator... ett mystiskt manuskript med ännu en Millennium-deckare... det verkar alltför spännande för mig.
Verkligheten är häftig nog!

"Där jag låg på min bädd om natten sökte jag honom som min själ har kär, jag sökte honom men fann honom inte.
Har ni sett honom som min själ har kär?"
HÖGA VISAN kap3:1-3

"Bakom mexitegelfasaderna krackelerar relationerna. Vi omfamnar pärmen med räkningarna i förtvivlan att få pengarna att räcka till åt vår höga standard...
- Älskling, krama mig!
- Orkar inte... Zzzz... "

Jo, nu ser jag honom! Han kom just in från joggingrundan på Hästö.
Fast det är ju skillnad på Min man och dumbommen i boken...

Ut-tryckta hälsningar, intryck med avtryck!
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar