Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 juni 2010

NYTRYCKT BOK

Wow!
Jag måste få dela med mig av denna härliga känsla!
JAG HAR HÄMTAT MIN NYTRYCKTA BOK!
Bilen stegrade sig när trucken (trucken!) lyfte in hela bokpaketet...
En doft av lim vilar över bilsätena och jag har bläddrat lyckligt i mitt alster.
Pernillas tavla är också medpackad. Nu finns den som vykort.

Imorgon får vi se om det är någon som är intresserad... Tänk om vi sitter där ensamma...
Nej, det tror jag inte.
Centrumföreningen lanserar boken som en del i firandet av Love is in the air. Kyrkklockorna spelar bröllopsmusik från klocktornet, till hyllning för kronprinsessans kungliga bröllop, men även till uppmuntran för oss vanliga människor...
Grattis till Kärleken

En dröm går i uppfyllelse. Mina livsmål slår in, bit för bit:
- mitt 20-tal: studier och prästvigning
- mitt 30-tal: familj och barn
- mitt 40-tal: utställning av vävtavlorna
- mitt 50-tal: författare

Det är så viktigt att våga tro på sig själv, i betydelsen att det faktiskt spelar roll vad man gör.
Det är ju bara Jag som är huvudperson i Mitt liv, och Du som är huvudperson i Ditt.
Vi ska inte leva varandras liv. Men gärna För varandra.

Jag har alltid varit en skrivande människa. Ända sedan jag var liten och kunde greppa en penna.
Vid 5 års ålder var jag odräglig och uttråkad, skrev av alla bokstäver jag hittade i hemmet. Till slut fick jag börja skolan ett år tidigare, de stod inte ut hemma. Vilken lycka! Hurra för skolan.

Min bok är en pilgrims äktenskapsteolgi.
Där finns enkelheten och både glimten i ögat och allvaret.
Jag har upptäckt att det jag tänker är helt i linje med den keltiska traditionen.
En av de urgamla keltiska bönerna handlar om ett par som levt ett gott samliv men på äldre dar beslutar sig för att låta bönen ta mer plats: "Två eremiter i ett hus":

.." NÄR VI GIFTE OSS, LEVDE VI ENKELT.
VI ARBETADE HÅRT OM DAGEN
OCH NJÖT VARANDRA OM NATTEN.

JAG SKALL ALLTID TACKA GUD
FÖR ATT HAN SÖRJDE FÖR ALLT VI BEHÖVDE.

NU ÄR BARNEN VUXNA OCH VÅRA KROPPAR ÄR GAMLA OCH RYNKIGA.
LUSTEN TILL NJUTNING MATTAS AV
OCH GLÄDJEN ÖVER DENNA VÄRLDEN MINSKAR.
ALLT MEDAN GLÄDJEN I BÖNEN VÄXER SIG STARKARE... "
(sid 159 Keltisk Andlighet)

En annan tanke:
Gud skapade oss som original. Men vi dör som kopior, av varandra...
Det är väl bland annat det som Sankte Per kommer att fråga oss i himmelen:
- Varför levde du inte det liv som du fick? Varför sneglade du ängsligt på andra? Gud Fader vill ju att du skulle bidraga med ditt till mänskligheten.


Så, var så goda, här kommer ett av mina bidrag: Den Långsamma Kärleken.
Tidningar och lokal-TV har visat intresse.
Kära nån. Jag vänjer mig aldrig.

"NÄR ÅLDERDOMENS MÖRKA SKUGGOR FALLER ÖVER VÅRA ANSIKTEN
LÅT DÅ DET HIMMELSKA LJUSET GENOMTRÄNGA VÅRA SJÄLAR.
VI SKALL VARA TVÅ EREMITER I ETT HUS,
TVÅ SJÄLAR AVSKILDA, ÅT EN ENDA GUD."

Och jag skriver:
"De vill bli Ett, i kroppen och själen. Och i Anden!
Men vem tillhör kroppen? Gud? Eller maken?" - - -

Helene Sturefelt
Författaren

1 kommentar:

  1. Författare?
    Nej, 1 bok gör en inte till författare, säger Jan Guillou, man måste skriva 2 för att visa att det är allvar!
    Ok. Jag har redan nästa titel klar... Fattas bara lite tid, nu när jag vet hur man gör...

    Jag vill så innerligt gärna att denna bok blir till glädje för dig som läser den och att texten ärar Gud. Det är det som är syftet.
    Jag vill att den ska bli såld förståsss - men jag är ingen försäljare, usch och hu för att stå där och ta betalt... vill hellre ge bort, men räkningarna ska ju betalas... Vilken tur att det finns andra som kan det bättre än jag.

    Tyst! Nu hör jag nya Ord komma! Var är pennan??
    HS

    SvaraRadera