Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 juni 2010

INTE SNABBVIGSLAR


Nej, inte "snabbvigslar" i betydelsen hastigt påkommen idé att gifta sig, utan Enkla, Korta vigslar som inte kräver stor bankbok eller stor släkt.
Sydöstran skriver idag om att "snabbvigslar inte är något för karlskronaborna". De har nästan uppfattat mig rätt... Här kommer hela bilden.

Centrumföreningen i Karlskrona har haft många goda idéer inför kronprinsessans bröllop. Detta var en av deras idéer som de ville samarbeta med oss kring.
Javisst, vi gör en plan...
Love is in the air

Det finns så många som vill gifta sig, men som aldrig kommer till skott. Det största hindret kan vara andras förväntningar, och de egna. Varken tid eller pengar räcker till för drömbröllopet. Eller orken.

Det var då vi tänkte underlätta för alla er som känner så här.
Vi gör allting klart med ljusen tända i kyrkan och partytält utanför kyrktrappan.
Brudparet ordnar sin hindersprövning samt genomgång tillsammans med prästen.
Enkla kläder, ringar i asken, inga solosånger eller andra märkvärdigheter, utan bara vila i den tradition som burit många genom århundraden.
15 minuter inför altaret, sedan ut på torget och mingla. Kanske ta en korv & mos, med Pucko. Enkelhet! Och massor av kärlek och varma blickar för varandra.

Annons i tidningarna i maj, information på hemsidorna. Men det tar tid att skapa nya traditioner och möjligheter.

Lustigt nog kom kvällstidningarna med de här efterlysningarna...

Frieri på annonspelare!
Då ligger vi ju rätt i tiden!

Jag tror inte på att vänta med bröllopet. Det ska komma i början, som något som fogar samman när det kärvar, inte något slags slutmål.
Många vill låta bröllopet vara livets Höjdpunkt i betydelsen att det gör vi när vi byggt huset färdigt, köpt båt och barnen börjar bli stora och ekonomin bättre och oj - vart tog du vägen? Har du gått i pension? Är jag död? Det blidde försent... och ingen änkepension heller...

JAG ÄLSKAR DIG MED MIG
DU ÄLSKAR MIG MED DIG
VI ÄLSKAR OSS MED VARANDRA.

Kom in i Livets Cirkel.
Vi väntar.
O-snabba äktenskapshälsningar

Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. UPPSNAPPAT:
    - Viktoria vill inte att Daniel ska leda henne fram till altaret för han tillhör inte familjen än... Det gör pappa... Men sen, när de är gifta, då får Daniel leda henne ut, såsom tillhörande familjen.
    Jaha, det är också ett argument men överlämnandet ska vara klart innan, menar jag!
    Blivande man och hustru ska gå vid varandras sida, jämlika, jämbördiga till den akt som fogar dem samman till ETT.
    HS

    SvaraRadera