Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 juni 2010

EN EGO-TRIPP


MIN EGOTRIPP

Jag har flugit till Chicago, sett Old Faithful spruta vatten i Yellowstone National Park.
Jag har åkt buss genom prärieland och sjungit gospel bland negresser och eldflugor.

Jag har tågluffat genom Europa och gråtit över Colosseum i Rom.
Sprungit i lutande tornet i Pisa och åkt gondol i Venedig.

Jag har förälskat mig i Frankrike, druckit för mycket vitt vin i Ètretait, undgått en knarkare och dansat på Paris gator.
Jag har betraktat Mona Lisa och Piccaso, ätit sniglar och sjungit lovsång i mäktiga katedraler.

Jag har blivit bestulen på tåget genom Tyskland, badat i OS-bassängen i Munchen och vinkat på domen i Köln.
Jag har båtluffat bland grekiska öar och sörplat vattenmelon bland glada turister.

Jag har flugit till Island och badat i svavelosande källor.
Suttit i torra kratrar och dinglat med benen och vandrat i stelnad lava.


Jag har tågluffat i Norden, tältat i Nidaros och hostat rök i Mo i Rana.
Ätit nykokta räkor i Bergen, cyklat på Orust och bott i sommarstuga i Askim.

Ja, jag har svettats i Aten, nästan blivit förförd av en gigolo och strosat bland pelarna i Akropolis.
Jag har hälsat på pythian i Delfi, blivit bergtagen av grekiska höjder och sökt mina rötter.

Jag har köpt sidenskor i London, firat ryska kyrkans tusenårsjubileum i Leninggrad.
Jag har åkt slalom i Ischgl och brutit handleden i Vipiteno. Gått på tur i Geilo och blivit vykort i Funäsdalen.

Jag har fjällvandrat i Hemavan och druckit kokkaffe på Åreskkutan. Åkt Silja Line och trampat finsk mark i Jyväskylä.
Jag har varit på dopkalas i Österrike och köpt choklad i Wien. Jag har ätit korv i Wittenberg och lagt handen i Luthers dopfunt.

Jag har kräkts över relingen till Gotland, sett Lummelundagrottorna och gått på knä på Ölands Alvar.
Jag har mött pilgrimer i Vadstena och vandrat i Heliga Birgittas fotspår.

Jag har ätit konstiga majonnässallader i USA, blivit magsjuk i Italien och ätit stekt duva i Jerusalem.
Ja, jag har besökt det Heliga Landet och ödmjukat mig inför Jesu Kristi jordiska närvaro.
Jag har sökt vatten vid Sykars Brunn och sett ljusstaken vid Knesset.

Jag har åkt hölass i Småland och ätit glass på Bornholm. Jag har firat midsommar i Dalarna och åkt på körresa till Ö-vik, sett Sälenfjällen i både sommar- och vinterskrud.

Jag har suttit i blåvalens gap i Göteborg, sett ålar fiskas upp i Nyhamnsläge och ätit nyfångad sik på Håtö.
Jag har skrivit barnvisor på Råbocka camping och paddlat i Getnö och Sillhövden.

Jag har seglat till Kalmar, dansat Helig Dans på Lesvos och lindrat influensa med Ozo.
Jag har hälsat på flyktingfamiljen i Caen, sett Theresa av Jesusbarnets enorma kyrka i Lisieux,
studerat Teresa av Avila i Uppsala och åkt buss till Prag.

Jag har vandrat i Kent till Canterbury, varit i tillbedjan i klostret i Taizé.
Jag har begått Dag Hammarskjölds led och druckit vatten från Kebnekajse.


Jag har lärt känna Polen, dunkat huvét på Sweden Rock och sjungit Pärleporten med Målle på Ulvsmålafestivalen.
Jag har blivit förälskad i Östergötland och njutit av Tiveden.

Jag har liftat till Höganäs och flugit till Dublin.
Men idag är jag hemma.

Till min älskade farmor, som några gånger fick se havet och plaska lite, att gunga med dig i hammocken var den bästa resan när jag var ett barn. Tänk så olika livet kan gestalta sig.
Och till mina barn: nu är det er tur att ge er ut och resa , leva, göra misstag och bli kloka. Må Gud vara med er.
Ja, käre gode Gud, och vem för Israels talan i dessa tider? Vem lyfter fram deras perspektiv?

Tänk om alla dessa länder och folk hade förnekat sin kultur och tradition, då hade jag inte lärt mig någonting. Då hade jag lika gärna kunnat stanna hemma och bläddra i en katalog.
Jag önkskar så att vi ska hitta tillbaka till vår egen kultur och våra traditioner, så att vi har något att dela med oss av och vara stolta över när andra besöker oss.
Och då menar jag inte bara "små grodorna" utan våra Tre Friheter: tryckfriheten, religionsfriheten och åsiktsfriheten.


... Jag har åkt motorcykel på Jylland, ätit konstiga wienerbröd i Jugoslavien och varit hungrig på båten mellan Dover - Calais. 
Jag har spelat munspel i hissen upp till Eiffeltornet och tänt ljus i Westminster Abbey.
Jag har turat till Helsingör och sett Kim Larsen i rökdimman.

Jag har fotograferat statyer på platser som jag inte kunde namnet på, jag har åkt och åkt och undrat till slut var jag är... och kommit Hem... tills reslusten har drivit ut mig igen, trivts och rest och skrattat och frågat och smakat och sett.

Det gäller att samla minnen till ålderdomshemmet!
Jag har mycket att leva på. Och leva för.
Bäst av allt: alla mänskomöten.
Och att det finns någon som väntar, på adressen där man är skriven! Min Egotripp.

Kors- och tvärs-fararen
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar