Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 13 maj 2010

TRE SORTERS MARTYRIUM

kiosken stängd vid Bredasjön

En annan livsstil, tack. Annars dör jorden.
Pessimisten i mig blir lite mer hoppfull när jag läser om de keltiska kristna. En avlägsen tid rör vid mitt hjärta. Deras livsstil värnar livet på ett helt annat sätt än vår västerländska.
2/3 av jordens befolkning är ofrivilliga martyrer under vårt oandliga frosseri ur Moder Jords skafferi.

Jag vill se en väg ut ur detta, en väg framåt.
Och då måste jag tala om Kristus.

Vit, grön och röd.
Vi kan vittna om Kristus på tre sätt. Den keltiska fromhetstraditionen ger oss dessa tre martyrier, tre vittnesvägar.
Jag citerar ur Harald Olsens bok:
korsträd i åns vatten

"Det finns tre typer av martyrier som räknas som ett KORS för människan:
- Det vita martyriet är när en människa för Guds skull avstår från allt hon har kärt och hän-ger sig åt fasta och arbete.
- Det gröna martyriet är när en människa genom fasta och arbete bortser från sina egna behov och går in under kampen med ånger och botgöring.
- Det röda martyriet är att uthärda ett kors - eller bli tillintetgjord för Kristi skull, som när apostlarna förföljdes av onda människor när de undervisade om Guds lag."
(sid 109 ur"Keltisk andlighet")

-VIT:
Avstå från allt... eller: fäst inte hjärtat vid huset, bilen och ... utan låt detta materiella vara till glädje för andra.
Jag kan inte sälja allt jag äger, än... men jag jobbar på det! Avstår gärna tid framför TV´n, lägger tiden på annat - t ex  på Dig, kära bloggläsare!

- GRÖNT:
Fasta och arbete... Att äta vad man behöver, skrapa rent på tallriken och inte ösa ned hälften i sop-påsen...
Tänker på bortskämda skolbarn och lata vuxna som varken vill eller kan ta vara på maten. Skäms över det!
Fasta - och bli tacksam över det man får äta.

Frågan om arbete måste sättas i relation till vår tids arbetslöshet... men "sysselsättning" finns för alla, även om det inte är lönearbete. Ibland tror jag att det är pensionärer och arbetslösa som håller igång hela kultur- och kyrkolivet!
Ånger och botgöring - ja gärna en kollektiv sådan, där de stora företagen går före! Kapitalismen äter upp sig själv. I Jesu namn sätt stopp för alla företagsvinster under ett år. Omfördela resurserna för att hjälpa igång de små... jag är ingen politiker, men profithungern driver oss till kollaps.

- RÖD:
Bli gjord till intet... för Kristi skull... Detta är svårt, mycket svårt.
Men om det betyder att jag inte söker min egen ära i det jag gör, utan Guds, kommer livet i rätt perspektiv då?
Jag vet inget om detta stora martyrium, men jag högaktar varje namn i almanackan som är ett vittnesbörd på män och kvinnor som inte svikit Kristus.

En liten smak fick jag i höstas, då massmediadrevet gick när jag ställde frågan vad Koranen egentligen säger om dem som är "otrogna"...
Avslutningsvis: den värsta otroheten är vårt skövlande av naturen, som tyder på andlig död.
Den drar med sig en kärlekslös mänskosyn och en känsla av att allt är meningslöst.
Och det är det, i det perspektivet.
Tills... Guds kärlek drabbar, förvandlar, förlöser och befriar oss ur detta förvridna livsideal.

Vit, grön och röd.
Med muslimer, buddhister, judar och alla Andra - låt oss AVSTÅ tillförmån för våra fattiga bröder och systrar.

Randiga hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar