Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 22 maj 2010

RESPEKTERA BARN eller GAMLA?


Vårvärmen får pingstens vindar att värma jorden. Utanför mitt fönster blommar tulpanerna i så kraftiga färger att jag bländas. Tack Gud för den skönhet du ger!

Tänker på  respekt. Ordet re-spekt betyder att åter se, att SE EN GÅNG TILL.
Jag har tänkt vidare på  integrationsministern Nyamko Sabuni.
Hon kommer från en kultur där den äldre generationen visas stor respekt. Det är de äldre som har erfarenheten och livsvisdomen.
De invandrare som jag umgås med visar tydligt denna respekt för sina äldre.

Vi "vanliga svenskar" (vet snart inte hur jag ska uttrycka mig, men ni förstår, hoppas jag) lägger inte fokus där. Vi riktar betydligt större respekt för barnen. De gamla är just bara gamla.
Där finns inte mycket mer att hämta, tänker den tekniske och effektive svensken, nu återstår bara förvaring.. Livsvisdom har man inte tid med, det hindrar också effektiviteten. Eller sporten...

Det gamla trädet ser...

Men barnen är ju blivande "spelare" så dem ska vi satsa på.
Och så ser jag två beteenden som vi skadar barnen med. Det ena är vårt runtsläpande:
- Skynda dig nu, nu ska vi till träningen och spelningen och kören och nästa träning och...
- Jag vill inte. Jag vill leka.
Det andra är vårt eviga frågande. Många unga föräldrar vågar inte vara vuxna och ta konsekvenser av sina regler hemma:
- Vad vill du äta lilla gullestina? Vill du ha pannkakor, pasta eller pizza eller...
- Kebab!
- Men vi har inte kebab hemma lilla gullestina.
- Jag vill ha kebab! skriker barnet som har lärt sig att spela ut sina föräldrar, ett barn som också är fyllt av outtalad ångest att alltid behöva fatta de beslut, som de vuxna ska göra.
Det  går utför...

Detta ser jag 1: många invandrare lägger fokus på sina äldre i respekt, men missar barnen eftersom både barnaga och barnäktenskap finns i de mörka kulisserna.
Detta ser jag 2: vi gör tvärtom, glömmer våra äldre och fokuserar på barnen, på ett osunt sätt.
Ja, jag gör en generalisering, men det är nödvändigt för att vi ska få syn på varann.

Alltså: vi har mycket att lära av varandra. Nej, det är ingen klyscha, jag menar det jag säger.
Jämställdheten handlar inte bara om män och kvinnor, det handlar lika mycket om just barn och gamla.
Re-spekt = se en gång till.
Tre generationer

Paulus brev till Timoteus får avrunda detta inlägg:
"Om en änka har barn eller barnbarn, så låt dessa lära sig att vara fromma först och främst inom den egna familjen och visa tacksamhet mot de äldre, ty det är vad Gud vill.
Om någon inte sörjer för sina anhöriga... han har förnekat tron och är sämre än en som aldrig har trott."
1 Tim kap 5, vers 4 och 8.

Helene Sturefelt
Mitt i livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar