Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 11 maj 2010

MINDFULLNESS

Pärlhyacinter i Loppertorp, Öland
Här och Nu. Mindfulness.
Buddhistisk meditation godkänd av västerländsk vetenskap. Då går det bra...
På stresskliniker används nu en metod att lära sönderstressade och deprimerade människor hitta tillbaka till sig själva. Hjärnforskare stöder Jon Kabat-Zinn som föreläser om Mindefullness goda efftekt:
http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2360701&BroadcastDate=&IsBlock=

Denna kunskap är flertusenårig. Den är allmängiltig. Den finns även i vårt eget judiskt-kristna kulturarv.
Men vi slängde bort alltihop.
Kyrkan förvaltade inte sitt pund och folket sökte andra vägar. Och Gustav Vasa stängde klostren.

Jag fattar inte hur en människa egentligen vågar vara så hård mot sig själv, att man inte tillåter sig tid till reflexion, eftertanke och bön.
Vi betalar ett högt pris för det inom sjukvården nu. De nya folksjukdomarna är ju stressrelaterade alltihop.
Sten på sten, börda på börda...

DEN KELTISKA ANDLIGHETEN är en nyupptäckt av en gammal kristen tradition som plötsligt känns mycket fräsch och spännande.
Denna fromhetstradition kännetecknas av en förmåga att "läsa naturen" som en Helig Bok. Man såg sin plats i helheten. En tidig ekologisk teologi.

Kristna kelter upplevde en stark Gudsnärvaro i vardagen. Det är en inomvärldslig andlighet där det inte fanns någon skarp gräns mellan det profana och det heliga.
Gud, Jesus och jungfru Maria var inte avlägsna i himmelen utan i högsta grad närvarande, här och nu.

Harald Olsen berättar i sin bok "Keltisk andlighet":
- Hela dagen, från gryning till sen kväll, genomlevdes inför Guds ansikte och i Guds närvaro.
De dagliga göromålen i vardagen var en  lika viktig "gudstjänst" som den på söndagen.


Ibland går vi över ån efter vatten. Vårt eget är inte intressant, men det Långt Bort lockar mer...
Och så måste det kanske vara, att ta del av andras kunskap från andra traditioner, för att upptäcka att man hade det nära, hemma...
Buddhisterna lär oss: "kom till dig själv". Det var precis vad den Förlorade sonen gjorde, berättar evangelierna, han "kom till sig själv".

Så bra. Då är vi halvvägs.
Den andra halvan är att hitta sig själv i Gud, eller "Gud i mig". Jag och DU.
Inte Jag och mitt stora Ego...

S:T BRIGIDS VÄLSIGNELSE:

"VARJE DAG BER JAG ATT INGEN ELD, INGEN LÅGA SKALL BRÄNNA MIG,
INGEN SJÖ, INGET HAV SKALL DRÄNKA MIG,
INGET SVÄRD, INGET SPJUT SKALL SKADA MIG,
INGEN KUNG, INGEN HÄRSKARE SKALL KRÄNKA MIG.

MEN:
ATT ALLA FÅGLAR SKALL SJUNGA FÖR MIG,
ALL BOSKAPEN SKALL RÅMA FÖR MIG,
ALLA INSEKTERNA SKALL SURRA FÖR MIG,
ATT GUDS ÄNGLAR SKALL BESKYDDA MIG."

Gå ut i naturen och läs vad den säger till dig!
Gud talar där.
Och kanske lite, pyttelite, här.

Helene Sturefelt, skogsvandrare
- ständigt övande på "här och nu, här och nu..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar