Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 18 maj 2010

HEJA SFI!

Fredrikskyrkan

Solen värmde så skönt där jag satt på bänken framför kyrkan. Första sommarvärmen!
Plötsligt kom en stor skara brokiga människor gående över torget. Hårfärg och klädstilar representerade hela världen.
- Var tror du de kommer ifrån? frågade jag min middagskompis.
Till min glädje såg jag att de gick in i kyrkan: Snabbt torkade jag mig om munnen.
- Häng på! Vi följer med!

De hade börjat ett lågmält samtal och tittade och pekade på kyrkans olika delar.
Försiktigt närmade vi oss och när vi fick ögonkontakt presenterade jag mig:
- Välkomna! Jag är präst här i kyrkan. Kan jag hjälpa er?

Det som sedan följde var en timmes sann religionsdialog. Frågor och svar avlöste varann i en sådan iver att jag inte hann fråga vilka de var.
- Vad tycker du om påven, aborter, homosexuella, Luther...
Sakta men säkert svarade jag så gott jag kunde, ärligt och rakt.

- Varför är det en döskalle på predikstolen?
- Det är bara prästen som kan se den... för att vi ska påminnas om att vi är dödliga...
- Aha, en av oss!
- Öh.... ja.. Religion och makt hör inte ihop. Guds kärlek ska räckas enkelt till alla människor. Jesus var enkel... det var Muhammed också, sa jag och fick de muslimska kvinnorna i sjal att börja prata.

Sedan berättade de för mig att Koranen också säger att Jesus skall komma tillbaka. Det blir i Damaskus och han kommer att ha vattendroppar i håret och...
Jag måste läsa på.

Vi såg varann i ögonen. Vi lyssnade, vi vågade prata med varann.
Hur stort det var begrep jag när jag äntligen fick tid att fråga:
- Vilka är ni?
- Vi kommer från SFI, svenska för invandrare, och vi fick ett infall att gå ut när det var så skönt väder, och så gick vi in i kyrkan. Skulle inte du kunna komma till oss, någon gång?

Jag blev alldeles varm om hjärtat. Så modiga de var! De vågade tala ett främmande språk, inne i en främmande helgedom, med en främmande religionsledare.... Stort!
Undrar om jag hade vågat det...

Jag tror att det är våra invandrare som kan lära oss att hitta tillbaka till Gudstron igen. De är inte bara bra på kebab och pizza, de är bra på att bedja också.

Ja! Visst kommer jag till er på SFI och samtalar mer.
Gud välsigne er alla!

Avslutar med en förskräcklig länk till ett högerparti som är så höger att de går baklänges...
De kallar sig för Svenskarnas Parti (SvP) och deras tidning heter Realisten (ha ha!).
http://www.realisten.se/

Tipset kommer från Nisse Graans blogg och han är läsvärd- kommunfullmäktiges ordförande från Motala för KD.
http://www.graanbloggen.wordpress.com/

Rutiga hälsningar
Helene Sturefelt

6 kommentarer:

  1. Jag tro att vi har hittat en del från svenska hjärtat igår...Med vänliga hälsningar Kristina

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina! Så roligt att ni kom in i kyrkan.
    Ja, jag berättade om oss svenskar med sorg i hjärtat, för vi har tappat så mycket av vår kultur och tro. Ni kan hjälpa oss att hitta ett nytt perspektiv.
    Ibland känns det som om det enda viktiga är "Idol" och ytlig underhållning... Var finns allvaret, var finns mognaden?

    Med hopp om att vi ses igen.
    Vänliga och självkritiska hälsningar,
    HS

    SvaraRadera
  3. Vad hos SvP och Realisten skulle vara höger?

    SvaraRadera
  4. Extremhögern gör skillnad på folk. Andra folkgrupper är inte välkomna till oss, menar de.
    "Svenskarnas Parti" SvP vill ta ifrån invandrare deras svenska medborgarskap.
    Som kristen kan jag absolut inte sympatisera med en sådan mänskosyn.
    Kan du det?
    .. du namnlöse Anonym nr...
    HS

    SvaraRadera
  5. Vi alla bor på en jorden och har en sol och en himmel...och det är fel att dela på människor det...

    SvaraRadera
  6. Ja, och ibland tänker jag att det är så konstigt att man kan "äga mark" när jorden är tänkt att ge plats och näring åt alla.
    HS

    SvaraRadera