Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 21 april 2010

BENNY GRUNFELD


En man kom in i kyrkan. Han gick fram till ljusbäraren, tände ett ljus och stod stilla en stund.
Vad tänkte han på?
Kyrkan är en plats för eftertanke och kraftsamling.
Hoppets plats, och förlåtelsens.

En alldeles vanlig gammal tant berättade:
- Jag var ung på 40-talet. Nog hade vi hört talas om Hitlers framfart i Tyskland, men det var ingen som begrep vad det handlade om. Arbetsläger... vår egen ras... samla folket... nej, det var väl inget konstigt?
Det tog tid innan den förskräckliga sanningen gick upp för oss. Man måste ha distans för att kunna förstå.

Ikväll ringde jag BENNY GRUNFELD, en överlevare från nazitidens dödsläger.
Dåtid mötte nutid, och skinnet knottrade sig. Jag känner en oerhörd respekt för dessa överlevare - och att de orkar berätta! Om och om igen! För skolklass efter skolklass..
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3531825


Benny är snart 80 år och åker runt i landet, oförtrutet, och ger sin inifrånskildring.
- Hände det att Hitler själv besökte sina dödsindustrier? frågade jag.
- Nej, inte Hitler, men Himmler kom två gånger till Auschwitz, svarade Benny. Han ville se hur det gick till, och det fick han. Genom en lucka fick han se in i gaskammaren, där kvinnor och barn klättrade på varann, i desperation att få den sista nypan luft...
Himmler vände sig om och kräktes bakom krematioriet - - -

Det är inte bra att kräkas på sitt jobb...
Vad är det för spärrar som har släppt när man kan medverka till så djävulska grymheter?

- Inget djur är så grymt som människan, sa Benny, ingen annan varelse kan medvetet utsätta sina artfränder för så fruktansvärda saker som människan.
Lugnt och sakligt berättade han för mig. Hur är det möjligt?! Vilken enastående överlevare!
Hur kan man leva med alla dessa minnen? Sova? Orka vakna?
Tack gode Gud för Bennys styrka! Tack för hans vilja att berätta.
Överlevare

Tänker på hur det var på Noas tid. Människans ondska hade då nått en sådan omfattning att Mosebokens författare framför att Gud ångrar sig... (1 Mos 6:13):
- Jag har beslutat att göra slut på allt kött, ty jorden är uppfylld av våld som de övar...

Men det går inte att dränka synden, inte ens Gud kan göra det.
Den dyker upp igen, hela tiden, i nya varianter.
Den fria viljans dilemma.

Omvänd er. Vänd om. Byt spår. Döda inte. Kom till insikt.

Jesus Kristus, jag ber för alla hårda män som förhärdat sina hjärtan.
Jag ber för alla små män som styrs av rädsla och förakt.
De är som den lejde herden, som överger fåren när vargen kommer, de är bara ute efter att stjäla, slakta och förgöra... (Joh 10)
Men den gode herden samlar de förskingrade och förbinder deras sår.

Mannen i kyrkan förbannade inte mörkret.
Han tände ett ljus.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar