Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 22 mars 2010

VEMS SKALLE?

Relikskrinet i Vadstena

Jag gillar inte döda ben.
Varken de avgnagda kycklingbenen på tallriken eller reliker efter människor.
Här, i detta skrin, vilade Heliga Birgittas skalle tillsammans med dotterns, ända tills forskningen bestämde sig för att så inte var fallet.
Jaha.
Handeln med ben var omfattande förr...

Det är inte lätt att bli helgon, avkokt och skeletterad samt bortforslad och utdelad och avsåld. Vila i frid?

Jag har mycket stor respekt för heliga Birgittas livsgärning. Om man kan älska en plats, så älskar jag den kyrka som hon lät uppföra, på Herren Jesu Kristi uppdrag. Varje gång jag går in i Klosterkyrkan, kommer friden och styrkan tillbaka, ofta åtföljt med tårar.


Men vems skallar är det som ligger där i skrinet då? Ibland skojade guiderna och sa:
- Den ena skallen är när Birgitta var ung, den andra när hon var äldre...
Turisterna nickade allvarligt.

DNA-analyser säger att kranierna troligen kommer från olika tidsepoker. En noggrann kol 14-datering indikerade att det skilde 200-455 år och att ingen av tidsperioderna sammanföll med perioden då Birgitta och Katarina levde.
Men.
Om Birgitta hade ätit mycket fisk så kan det förskjuta kol 14-analysen...
Så, vad vet vi, egentligen?
Forskningen förutsätter situationer som vi inte vet något om.

Alltså kan det lika gärna vara de skallar som traditionen säger att det är ialla fall, tänker jag. 
Det viktiga är att arbeta i Heliga Birgittas ANDA, där håller jag gärna med kyrkoherde Torbjörn Ahlund!
Stötta kvinnor som har det svårt och bereda plats för bönen.

 Ungdomar skyndar till Taizébönen på Vadstenamötet

Må Heliga Birgittas ben få vila i frid och hennes anda inspirera oss alla!
Huvudsakliga hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar