Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 4 mars 2010

I´M SAILING


Här kommer en ny svensk text till Rod Stewards låt "I´m sailing."
Människorna på fotot seglar inte, de går på vattnet, precis som Jesus gjorde... dock klarade han sig utan isen!
Sjung texten tyst för dig själv. Den vill beskriva livets slut och övergången till "andra sidan".
Var så god.

Jag ska segla
porten regla
mot det gamla, jordeliv

Släppa taget
Änglalaget
lyser färden, för min själ.


Båten stävar
oh, jag svävar
över havet, mot det land

Stranden väntar
och jag längtar
möta alla, Gud min Far.


Revat segel
havets spegel
sakta stillnar, oh min själ

Gå ur tiden
in i friden
Tag emot mig, Gud jag ber.

Ljusbäraren i Wämö kapell.

Denna ljusbärare är formad som en båt, som en  f ö r  som stävar framåt. I mitten ett Kristusljus med plats för små ljuslärjungar...
Båten är halv, precis som den människa är halv som har sorg. Att mista en familjemedlem halvererar en.

I bakgrunden ser du "mullkaret":
- Av jord är du kommen, jord skall du åter bli, Jesus Kristus skall uppväcka dig på den yttersta dagen.

Det finns hopp. Min trädgård vittnar om att det finns ett liv "efter detta". Det som tycks vara dött, däri stiger livskraften snart igen, och mina tulpaner uppstår i april.
Döden kan skrämma oss, men som kristen äger jag ett evighetsperspektiv som ingen kan ta ifrån mig.

PREDIKAREN fortsätter:
- Allt har Gud gjort skönt för sin tid, ja Han har lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så att de till fullo inte förmår fatta det verk som Gud har gjort... (kap 3:11).

Jag behöver inte fatta. Mitt förstånd använder jag till annat.
Men min själ "fattar"! Min själ vet mycket väl vad detta handlar om.

- Jesus, tack för att Du är den som öppnar porten  till det liv som aldrig dör!
Sjung! Gråt och sjung.

Textförfattaren
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar