Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 mars 2010

EN ÄNGEL !?

Glädjedans!

Kvinnorna var på väg mot graven. De var förtvivlade. Allt hopp var krossat. Den som de hade trott på, var död och lagd i en klippgrav.
Nu var de på väg för att sörja och smörja hans döda kropp med väldoftande kryddor. Det skulle åtminstone ge honom en sista kärleksgärning.
Så berättar ögonvittnen i evangelierna.

Men vad händer på andra sidan? Efter döden?

"Jag känner hur jag dras mot ljuset. Kärleken och ljuset söker mig och jag sugs dit, jag måste dit, jag har lockats dit och nu finns det ingen återvändo.
Jag sugs in i en ljustunnel och det går med svindlande fart.
Snabbt, snabbt färdas jag och det blir allt ljusare... jag bländas... jag får svindel..."

Så beskriver Benny Rosenqvist sin färd på "andra sidan" i boken LJUSFOLKET.

Vad hände med Jesus i graven?
Linnebindlarna låg kvar. Han hade "dunstat" ur tyget. Teleporterats på något vis. Vem vet?

Med ett våldsamt brak flyttades stenen undan som täckt öppningen till klippgraven.
En budbärare - angelos, ängel - en ljusgestalt, stod plötsligt där:
- Varför söker ni den levande bland de döda? Han är inte här! Han har uppstått.

Här börjar kristendomen.
Här börjar den stora glädjen!
Här börjar DANSEN!

De första kristna dansade på gravarna i glädje över att broder/syster nu hade kommit hem till Gud.

Se på det fantastiska fotot i början.
Är det en ängel? En budbärare från andra sidan? En ljusgestalt där energin rör sig lätt, lätt...
Eller är det en av våra konfirmander?

Det guldgula ljuset lyser välsignande in genom kyrkporten.

"Jag närmar mig mynningen, ser slutet på tunneln och fylls av kärlek. Det känns som om jag är på väg att möta en kär gammal vän, någon som jag träffat tidigare..."

Virvlande glada hälsningar
Helene Sturefelt - diplomerad dansledare "Helig Dans"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar