Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 7 februari 2010

SÖNDAG - TRÅKIG? ICKE!


Söndag - en tråkig dag? Ja, om man brukar fylla sin dag med konsumtion och vimmel på stan, då är den tråkig! Men gläd dig åt att de handelsanställda också får hämta andan någon dag!
Titta på skylten: Söndag - vilodag... Det är modigt av detta utmärkta konditori att ta sig själv på allvar. Och sina kunder! Ty på måndagen väntar godare bullar av utvilade bagare. Det vill jag gärna tro.

Vad gör en ledig präst om hon är ledig på söndagen?
Ja, vad gör man? Vad gör svenska folket om de inte går i kyrkan?...

Ut i naturen, förstås! Skidor fram, på med mössan!
Men inte kan jag åka skidor på bästa gudstjänsttid... tänk om nå´n ser mig...
Och mitt eget andliga behov, vad gör jag av det? En  söndag utan gudstjänst lämnar ett tomt hål i mig.

Så, i med hörsnäckan till mobilen, koppla in radiogudstjänsten och ut i spåret!
Den sköna liturgin ur den katolska mässan från St Eugenia kyrka fyllde hela mitt sinne:


Till trosbekännelsen stannade jag i spåret, tog några djupa andetag och stämde in, tillsammans med de snöiga träden:
- Jag tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare....

Men jag tror inte på Skapelsen. Den är inte Gud. Den är AV Gud, och det är en annan sak!
I eftermiddag ska vi se filmen AVATAR.
Jag återkommer!

Vilosamma hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar