Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 11 februari 2010

OS-BIBELN ?


En kvällstidning annonserar att här kan man läsa allt om vinter-OS. Ja, läsningen är så bra att den är en riktig "bibel"...
Får man använda det ordet så slarvigt?

Bibeln är ju en helig bok för oss kristna. Det är väl att missbruka och dra ned ordet i sporthetsen. Eller man kan säga att det är att upphöja sig själv till sådana höjder att i denna kvällsblaska finns verkligen Allt: 
Tio Guds Bud för OS-fantaster...
Profetior om hur det kommer att gå i alla tävlingar...
Domslut som visar vad som kan hända om inte laget tränar bättre...
Evangelium för den som förlorat, men är lika värdefull ändå...
Nåd, tröst, barmhärtighet - ja, det behövs det mycket av i idrottssammanhang!

Ja, idrotten lånar av oss. Det kristna språket är kraftfullt. Men det blir lite löjligt när sportfantasterna talar om en spelare som "frälste laget" ur måltorkan...
Eller är det tvärtom? Har kanske sportreportern verkligen fattat vem Jesus är?! Han som frälser oss ur synd och skam...
Men att upphöja en idrottsmänniska till den nivån... det gillar inte jag!

Teologin lånar av sporten på andra hållet:
- ordet "synd" betyder "att missa målet". Det vill ingen bandyspelare göra!
Och jag vill inte missa målet med mitt liv - att få leva i Guds närhet, indragen i hans underbara ljus, som håller mörkrets makter borta.

Om jag ska se OS? Hm, det vore väl synd... att missa det...

Fantastiska sporthälsningar
Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. En fundering - inte skulle man väl kunna använda ordet "Koran" på samma sätt?
    HS

    SvaraRadera