Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 29 januari 2010

RELIGIONSDIALOG 1


Religionsdialog - spännande! Nödvändigt. För att det ska bli en dialog måste vi erkänna både likheter och skillnader, annars vet vi inte vad vi ska prata om.
Ferro Mehmedovic från Malmö var muslim men konverterade till kristendomen. Han har en mycket balanserad inställning till sina två religioner. Det ena var en tillhörighet, den andra blev en hjärtesak.

Jag kommer att använda mig av hans erfarenheter i några blogginlägg där vi jämför islam och kristendom. Märk väl att det inte handlar om värdering. Det får du göra själv.
Men precis som när vi ska köpa en bil eller ett hus, så måste vi lyfta fram fördelar och nackdelar.

Målet är att båda ska känna igen sig i beskrivningarna.
Ferro lyfter fram 12 punkter. Här kommer de tre första:

1. EDENS LUSTGÅRD
Islam: Edens lustsgård fanns inte på jorden, SURA 2:29-36, 7:19-24 ..."Störta ned!... Dock skall ni få en vistelseort och uppehälle en tid på jorden".
Det är ingen kontakt eller relation mellan Gud och människa. Kommunikation sker genom medlare.
Kristendom: Eden lustgård fanns på jorden, 1 Mosebok 3:8-9 ..." och de hörde Herren Gud vandra  i lustgården".
Gud vandrar och talar med människan. Gud gör sig tillgänglig och "begränsad" i tid och rum. Gud förväntar sig respons i relation med människan.

2. GUDSBILDEN
Islam betonar Guds transcendens.  Gud är nådig, särskilt mot dem som gör hans vilja. Gud uppenbarar sin vilja, men inte sig själv. Gud är omöjlig att lära känna.
Kristendomen betonar Guds personliga närvaro. Gud är nådig, särskilt mot syndare. Gud uppenbarar både sin vilja och sig själv. Gud är möjlig att lära känna.

3. MÄNNISKAN
Islam: människan är född muslim. Relationen till Gud är kärlek och underkastelse i termer av Herre - tjänare.
Kristendomen: Människan är inte född kristen. Det är något hon väljer att bli. Människan är skapad till Guds avbild. Relationen till Gud är kärlek och gemenskap. Även här finns en likhet i termer Herre - tjänare, men också Fader - son/dotter.

Vi behöver alla ord och begrepp som beskriver den verklighet vi lever i.
Ta nu dessa verktyg och tänk. Låt oss ärligt pröva varandras uppfattning! Låt oss se vad de olika tankarna leder till.

Er dialogpartner
Helene Sturefelt




1 kommentar:

  1. Min muslimske mail-kontakt Ia skriver:
    - Gud har inte tagit form i någonting. Gud är större än allt och alla.
    Om Jesus: du finner inga belägg från Bibeln där han själv säger att han är Gud eller del av någon treenighet.
    Helene svarar i blogginlägget TREENIGHETEN

    SvaraRadera