Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 januari 2010

RÄDDNING FRÅN DÖDEN



Döden är ett probelm. Eller kanske vår bästa läromästare. Att inse sin egen dödlighet är kräver mod.
För en del är döden bara ett slut - så var det inte mer med det! För andra är döden en passage över till andra sidan.
Bibeln talar om olika slags död: den kroppsliga och den andliga. Det finns flera alternativ:
- att vara kroppsligt död men andligt levande
- att vara andligt död men kroppsligt levande

Helst önskar jag att vi alla vore både kroppsligen levande och andligt levande! Den andra motsatsen vågar jag knappt tänka på; att vara både kroppsligt och andligt död...

Att bryta mot Guds vilja = som är kärlek, både till medmänniskan, till sig själv och naturligtvis tillbaka till Gud, det brottet kallas SYND. Detta syndafall, som kom genom i mänsklighetens början ("Adam") ledde till att döden blev nödvändig för att sätta stopp för människans framfart. Romarbrevet kap 5 och 6 talar om detta.
Man kan vara slav under sina begär men man kan också bli fri. Som kristen har jag upplevt många gånger hur kärleken från Jesus Kristus har lyft mig ur elände, gång på gång. Det är ständiga lärdomar med nya fall... ny förlåtelse, ny upprättelse... Detta formar mitt liv.Och säkert ditt också.

Vi ska se vad vi kan lära oss av Rom kap 6 vers 23:
"SYNDENS LÖN ÄR DÖDEN, MEN GUDS GÅVA ÄR EVIGT LIV, I JESUS KRISTUS."
När jag är fast i egoismen och vänder mig bort från omsorgen om andra, då är jag andligen död. Jag ser till att fylla mina egna behov först, jag fyller mitt inre tomrum med nöjen, underhållning och konsumtion - ända till den dag då allting spricker...
Romarbrevet 7:19:
"DET GODA, SOM JAG VILL, DET GÖR JAG INTE, MEN DET ONDA, SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG".. .skriver Paulus och ropar ut sin förtvivlan:
"JAG ARMA MÄNSKA, VEM SKALL BEFRIA MIG FRÅN DENNA DÖDENS KROPP?" kap 7:24

Jag kan inte själv besegra döden. Vid varje begravning står jag framför det här korset du ser på bilden - en väv i kyrkogårdskapellet. Vi kan inte... Men Gud kan! Förstås!
När jag ser Jesus på korset, börjar jag ana Guds plan... Jesus måste dö - för att besegra döden, inifrån!
Han tar konsekvensen på sig för att vi bryter mot Guds vilja.

Muslimerna klarar inte detta. Koranen motsätter sig också detta. Det är för starkt. De säger att Jesus inte dog alls, han upptogs direkt till himlen. Men då kvarstår problemet! Dödens problem.

Nya Testamentet har sin djupa poäng i att Jesus dör - för att besegra döden - och sedan uppstå!
Genom detta delar Gud våra villkor och bryter dödens förbannelse. Nu måste döden tjäna Gud! Genom det Jesus gjorde, blir döden en välsignelse. Ja, redan här och nu kan vi ana evigheten i våra hjärtan.
Det är därför många kristna säger:
- Nu har gamla mor gått hem... nu har hon somnat in i tron på vår Frälsare... Hon är hemma, hos Gud.

Tack, Jesus Kristus, att DU öppnar dörren till det liv som aldrig dör!
Amen.

Hur ser du på döden?
Levande hälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar