Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 december 2009

KORANEN SOM BOK


Två kurder, en libanes, en palestinier och en bosnier börjar nu bli mina vänner. Det är spännande att lära känna dessa män från en annan kultur. Vår religionsdialog fortsätter. Jag vill gärna möta kvinnorna också! Vi överlämnade två Biblar som gåva, en svart vackert inbunden Bibel och en färgglad med bilder "barnens bibel", båda skrivna på arabiska. Jag hoppas att islamiska kulturföreningen ska ha glädje av dessa böcker. Vi måste nämmligen läsa varandras heliga skrifter för att kunna föra samtalet vidare, annars blir det bara gissningar.

KORANEN som bok är helt annorlunda än BIBELN. Muhammed kunde inte själv läsa och skriva utan dikterade för en skrivare det som han hade hört Gud säga. Det påminner om Heliga Birgittas uppenbarelse!
Det märkliga är att dessa texter sedan är ordnade efter längd i Koranen. Den längsta suran (kapitlet) först, det kortaste sist. Det betyder att de texter som Muhammed mottog i Medina är blandade med de texter som mottogs i Mecka.
Imamen är noga med att betona att ingen av dem själva kan uttolka texterna, det är så komplicerat. Det håller jag fullständigt med om! Tänk om vi skulle sätta ihop texter från Jesaja och blanda med med lite ur Matteus, något från Moseboken och lite ur Apostlagärningarna - det går ju inte att läsa!

Det finns säkert en kod till förståelsen av Koranen, men detta sätt att redigera texten har gjort det oerhört svårt för både muslimen och mig som kristen att läsa och förstå.

Jag vet att muslimen anser Koranen vara dikterad av Gud själv - men varför har Gud iså fall sagt allt i en sådan konstig ordning? Jag tror att även muslimen måste se att texten är redigerad och sammansatt av någon, för skönhets skull?, då textbitarna fogades ihop till en enda bok.

BIBELN följer istället en historisk tidslinje där Guds folk är i centrum. Olika profeter i olika tider har gett röst åt Guds vilja. Detta bevarades först i muntlig tradition, sedan i textform, där skrivarna var oerhört noga att överföra texterna rätt på nya pergamentrullar. 1947 hittades gamla rullar i en grotta i Qumran. Forskarna fick ett fantastiskt material att jämföra med. Samstämmigheten var stor. Hela berättelsen fanns där om Guds plan med mänskligheten.

Som kristen tror jag inte på en bok. Nej, jag tror på den Gud som denna heliga bok berättar om! Det är inte regler i första hand, det är ett förändrat sinnelag, med Jesu försoning som gåva.
BIBEL betyder just "böcker", det är en samling skrifter som visar hur Gud är med, från urhistorien, Noa, Moses, Abraham till löftet om Messias och hur Jesus uppfyller hela lagen. Mer om det på annan plats!

Muslimer och kristna kan vara överens om det som Johannes skriver om i sitt evanglium:
ORDET VAR GUD. Men sedan fortsätter vi: OCH ORDET BLEV MÄNNISKA OCH BODDE BLAND OSS.
Alltså: det som Nya Testamentet berättar om Jesus är hur Guds ord kommit mig mycket nära, i en varm person som bor i mitt hjärta!

Gud vare med er alla.
Läs ditt Nya Testamente! Och läs Koranen! Läs och bed. Hör Du var Guds Ande talar?

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar