Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 28 december 2009

GUDS SON

             


Har Gud en son? En pojke? Så konstigt...
Som barn förstod jag inte Bibelns berättelser när de lästes i söndagsskolan. Varför skulle Gud ha barn? För mig räckte det att Gud var Gud.
När jag samtalar med muslimer om GUDS SON så tror jag mig ana vad de menar med sin protest:
- Gud är EN! Gud kan inte ha barn!

Som vuxen förstod jag att ordet "son" inte täckte in det som Nya Testamentet menar. Begreppet "son" talar inte bara om de mänskliga blodsbanden, det är ett sätt att "adoptera" och knyta mycket nära till sig själv.

Fariséerna brottades också med denna fråga. Jag läser i MATTTEUS evangelium, kap 22:41-46:
DÄR FARISÉERNA VAR FÖRSAMLADE, FRÅGADE JESUS DEM:
- VAD ANSER NI OM MESSIAS? VEMS SON ÄR HAN?
- DAVIDS, SVARADE DE.
DÅ SADE HAN:
- HUR KAN DÅ DAVID PÅ ANDENS INGIVELSE KALLA HONOM ´HERRE´ OCH SÄGA:
"Herren sade till min herre: Sitt på min högra sida, så skall jag lägga dina fiender under dina fötter".
OM NU DAVID KALLAR HONOM HERRE, HUR KAN HAN DÅ VARA DAVIDS SON?
INGEN KUNDE SVARA HONOM, OCH EFTER DEN DAGEN VÅGADE INGEN HELLER STÄLLA FRÅGOR TILL HONOM. "

Jesus driver själv frågan. Han citerar Psaltaren 110, som troligen var avsedd för den israeliske kungens tronbestigning. En profet eller präst i templet skulle rikta orden till kungen. Orden tänks vara yttrade av David om Messias, den kommande konungen.

Att en son skulle kallas ´herre´av sin far var i vanliga fall otänkbart. I denna text tänker sig bibelforskarna att man förutsätter att Messias både är Davids son i efterkommande släktled OCH härskare med himmelsk makt. I den senare egenskapen blir alltså Messias Davids herre.

Jag menar att det blir återigen fel när vi tänker för bokstavligt. Orden pekar hela tiden bortom sig självt. Gud har ingen "pojke" i samma betydelse som att jag, Helene, har en pojke som jag har fött. Nej, meningen är djupare och våra ord begränsade.
Det blir lättare att förstå när jag tänker "Gud blev människa". Eller som småbarnen sa:
- Gud transformerar om sig!
Så enkelt är det för dem!

När Bibeln använder ordet "son" så är det ett sätt att beskriva att "Han är av Mig" eller "Jag är av Honom".
Fadern, Sonen och den Helige Ande är tre integrerade delar. Mångfalden är skenbar!
Det är en odelbar Helhet.

Muslimerna säger ju "Koranen är Guds ord". Det är en enhet, inte två delar. Det är samma sak för oss med Jesus Kristus. Han är en enhet med Gud.

Ja du, vad hjälper det om vi förstår all teologi i hela världen, om vi ändå inte har kärlek i hjärtat...
Det största budet är ju att ...älska Herren Gud med hela hjärtat, hela själen och hela förståndet... och min nästa såsom mig själv. (Matt 22:34 f).

Tavlan med Tre gröna hjärtan har min syster målat. Tre, men ändå En. Kärleken flödar över!

Enhetshälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar